2016-10-11 08:52:25
Använd växelkursbaserat på att grossistbanken till Bankia, s.a tar ut en
tilläggsavgift på 2,85%
Ulf
2016-10-11 11:18:15
Jag är också intresserad av frågan men förstod inte Ulfs svar - kan någon utveckla detta?
jn
2016-10-11 15:04:44
Den dagen som jag tagit ut pengar så använde dom växelkurs 0,1000748 eur/sek ok det är växelkurs inte en kostnad som banken tar det ingår i detta pris så det är inte svaret på första frågan
Då jn
ulf
2016-10-11 16:02:40
Turist
Fråga din svenska bank om det är Sabadell eller den svenska banken som tar ut avgiften. Handelsbanken tex (antagligen gör andra svenska banker likadant) görs så här utomlands inom EU vid uttag av euro:
Ingen uttagsavgift men en valutaväxlingsavgigt på 3%, dvs sämre kurs.
Frågan är ju om det är den svenska eller spanska banken som du kanske ska byta.

jn
2016-10-11 16:34:53
jn
Jag har Nordea och dom tar 1.57% i växlingskurs så har det varit i dom 2 månader jag varit här. Har som jag skrivit i min fråga tagit ut på Sabadell varje gång, senast i helgen. I måndags står det på bankomat displayen att det skulle kosta mig1.80 euro extra att ta ut 100 euro. Det har aldrig stått så förut! ? Detta är min undran om det är något nytt dom börjat med. Har idag varit till Caixa bank vid busstationen och där fick jag betala 1027 sek för 100 euro. Min vän betalade före helgen 975 sek för 100 euro. Så det är tydligen något nytt dom börjat med ...säger flera jag pratat med . 50 kr mer nu än före helgen...många bäckar små...rätta mig om jag inte förstått :(
Turist
2016-10-13 21:44:31
Har också uppmärksammat att det tas ut en bankomatavgift på €1,80. Avgiften har jag aldrig betalat tidigare. Uttaget utgjordes på Sabadell.
Budda
2016-10-14 11:12:57
Öppna konto i spansk bank (La Caixa t.ex.) och för över ett större belopp från din svenska bankngn gång om året så du har euro i Spanien tillgängligt för att ta ut i mindre omgångar.
Don C
2016-10-14 16:45:01
Detta har inget att göra med växelkurser eller svenska banker. Det är de spanska bankerna som nu börjat ta 1,80 betalt för uttag ur bankomat. Beloppet har ingen betydelse, avgiften blir 1,80. För att kunna klå EU-besökare på avgiften, måste de nu oxå plocka avgiften från sin egna kortkunder. Detta för att inte bryta mot EU:s regler om förbud förvekonomisk särbehandling av EU-medborgare. Men i dagsläget verkar det som om spanjorerna tar en rövare och bara tar betalt av kort utställda i "övriga EU". Tilltaget har rapporterats till EU:s svenska konsumentkonor av undertecknad.
Lasse Taube
Lasse Taube
2016-10-15 09:44:23
Då är det nog bara att "gilla läget" tills vidare. Vi som har spanskt konto (av andra skäl, tex äger bostad) får fortsätta att ta ut med vårt spanska kort. Men det är knappast lönsamt att skaffa spanskt konto för BA-uttagen. Det bör räcka med 10 uttag, vilket då kostar ca 180 kr - det är betydligt dyrare att ha spanskt konto. Då får man även räkna på alla kortköp där det också är valutaväxlingsavgifter.
Och så får vi hoppas att de inte kan införa avgifter på köp med svenska kort.
jn
2016-10-15 11:12:07
Jag reagerar på både jns och Lasse Taubes kommentarer.
Har man konto och kort hos Sabadell kostar det inget att ta ut pengar i bankomat som ägs av banken. Inte heller hos ett antal andra bankers som Sabadell har avtal med. Från Sabadells hemsida: At ATMs of the chief banks in the EURO 6000 network (Abanca, BMN, Ibercaja, KutxaBank, Unicaja, Liberbank, Caja España-Duero, CajaSur, Caixa Ontinyent, Colonya Caixa Pollença), at Bankia ATMs and those of the Banco Sabadell Group. Ett råd är att se information på skärmen innan uttaget görs. Viktigt är att man väljer uttag från konto och inte kortföretaget. jn slutsats att 10 uttag skulle kosta 180 kr förstår jag inte när det i tidigare kommentarer står 1,80 Euro/uttag.
Men jn om du har konto för du naturligtvis över pengar direkt från din svenska bank till din spanska bank och då för du över Euro. Inte kronor. Då blir det inga större valutapåslag.

Gunnar
2016-10-15 11:40:23
Mitt mail kanske blev lite slarvigt så tidigt på morgonen. 1,8 EUR är ca 18 SEK, 10 uttag blir då 180 kr. Självklart måste var och en göra sin egen kalkyl och räkna om det till SEK för att se kostnaden.
Vårt spanska konto (vi har det båda två men har bara ett kort) har i år kostat 171 EUR, 24 EUR/kvartal plus diverse annat såsom avgift för att visa att vi inte är residenta (det sista tror jag är kopplat till att vi har ett spanskt bankkonto).
Självklart använder vi, som av andra skäl behöver ett spanskt konto, att både ta ut och handla med vårt spanska kort.
jn
2016-10-15 11:41:55
"Gunnar" du har naturligtvis testat bankomat i Spanien senaste veckan? Varför jag undrar? Avgiften är definitivt 1,80 per uttag. Detta när jag från ett kort som är avgiftsbefriat i Sverige tar ut euro i Spanien. Detta strider mot EU:s regelsystem - så länge inte spanska kortinnehavare belastas med samma avgift. Visst står det på skärmen att om jag vidhåller att jag vill ha ut pengar, så kostar det 1,80 euro. So What? Fortfarande ett brott mot EU-s regelsystem - om inte bankens osv....
Lasse Taube
2016-10-15 11:45:45
Till "Gunnar" mfl...
Lite mer fakta vad gäller den aktuella frågan:
http://www.konsumenteuropa.se

Lasse Taube
2016-10-15 12:55:01
Lasse Taube,
jag bor i Spanien. Använder banken Sabadell. Inga avgifter för bankomatuttag.
jn,
du verkar ha ett dyrt konto.
Gunnar
2016-10-15 12:55:49
Lasse Taube,
jag bor i Spanien. Använder banken Sabadell. Inga avgifter för bankomatuttag.
jn,
du verkar ha ett dyrt konto.
Gunnar
2016-10-15 13:15:25
Gunnar
Om du inte har några avgifter alls på ditt spanska konto så GRATTIS, det har vi (men inte vid BA-uttag):)
Jn
2016-10-15 14:13:56
Jn,
tack!
Det finns konton utan avgifter! Hör med banken eller byt bank.
Gunnar
2016-10-15 14:19:51
"Gunnar" - vore intressant höra vad du drar för slutsatser efter att ha läst igenom Europakontorets information om bankomatuttag inom EU. (jag lade ut en länk lite längre upp i tråden)
Lasse Taube
Lasse Taube
2016-10-15 19:32:04
Lasse Taube,
det är väl exempel 2 som ligger närmast. Gratis i Sverige för svenskt kort. Avgift i utlandet.
Gunnar
2016-10-15 21:49:51
Vi har som bank här Unicaja och när vi tar ut pengar i automat här, på bankens automater, kostar detta oss inget.
För att inneha bankkortet betalar vi 9 euro i kvartalet.
mvh
werner
werner
2016-10-16 00:34:42
"Gunnar" - jag ger upp. Vill man inte ta till sig fakta så vill man inte. Vad exempel två säger är att spanska banker kan ta ut avgift från kort som är gratis i exempelvis Sverige, under förutsättning att att även "spanska kort" åläggs samma avgift! Annars inte!
I övrigt säger jag nu - I rest My case i avvaktan på svar från EU:s konsumentkontor.
Lasse Taube
2016-10-16 03:20:09
Kan inte denna tidnings journalister undersöka denna mycket heta fråga hos respektive banker o försöka få en rätsida på det!?
Lasse Taube..jag håller på dig o väntar på dina svar framöver...du verkar veta vad du pratar om.
Som det nu är kostar det ca 50 kr mera att ta ur 100 euro än vad det gjorde förra veckan på både Sabadell, Caixa, Santander, ATM mfl. Samma som Forex i Sverige tar. Har tidigare i förra veckan varit bättre att ta ut med svenska kort i bankomaten....nu samma som Forex ...
turist
Turist
2016-10-16 12:59:52
Lasse Taube,
så här står det bl.a. i exempel 2

"Dessa situationer blir lätt missförstådda då personen som tar ut pengar faktiskt får betala en avgift vid bankomatuttag utomlands medan ingen avgift tas ut vid bankomatuttag i Sverige men eftersom alla bankuttag för alla kort utomlands kostar pengar så blir det ingen diskriminering mellan nationella och gränsöverskridande transaktioner."

Obs det står "alla kort utomlands".

Spanska kort hör inte till den kategorin i Spanien. En tolkningsfråga som det är bra om du får utrett. Det har jag inget emot.

Jag har bara skrivit att jag inte betalar något för att ta ut i Sabadells bankomater i Spanien.

Om och hur mycket det skulle kosta mig i Sverige med ett kort från Sabadell vet jag inte. I Sverige använder jag ett svenskt kort med gratis uttag.

Lycka till Lasse Taube!

Gunnar
2016-10-16 16:18:34
Ja då är det inte bara Sabadell utan också som jag skrev Unicaja som inte tar betalt vid uttag i deras bakomater. Detta får man också se med stooor text, som säger "detta uttag kostar er inget".
Hur det är i Sverige vet jag ej, men där använder jag ett svenskt bankkort som ej kostar mig något.
mvh
Werner
werner
2016-10-16 17:06:21
Exakt samma stod det med stooooor text när du gjorde uttag med svenskt kort i spansk bankomat ända fram till förra måndagen. Det är liksom inte det frågan handlar om.... För säkerhet skull - frågan handlar om med vilken rätt spanska banker "snor" 1,80 euro av sina EU-besökare.
Lasse Taube
2016-10-16 23:13:23
Lasse Taube.
Du har helt rätt och det är bra att du anmält tilltaget, det är bara att hoppas att Spanien rättar in sig i ledet.
Tills dess så får vi gilla läget och personligen tycker jag inte världen går under för 1,80 EUR för ett BA-uttag, tex så kan man ta ut dubbelt så mycket varje gång så halverar man problemet:)
Jag tror inte heller att man ska skaffa sig ett spanskt bankkonto bara för detta.
Och så får vi hoppas att det inte slutar med att man inför avgiften även för uttag med spanskt bankkort.
jn
2016-10-22 13:14:12
jn,
varför tycker du inte man skall ha ett spanskt bankkonto? Är man ägare till fastighet eller bil i Spanien är det ju väldigt olämpligt att inte ha ett konto. Kan man dessutom spara genom fria uttag är det ju också en fördel. Som jag nämnt tidigare tar inte Sabadell något för uttag med ett Sabadell-kort. Inte heller om man väljer ett gratiskonto med gratis kort.
Gunnar
2016-10-22 18:42:12
Gunnar
Jag tycker du läser slarvigt, jag skrev "bara för detta", dvs om man bara ska göra ett begränsat antal BA-uttag.
Jag skrev tidigare att var och en bör göra sin egen kalkyl. Om man bara hyr ett par månader och gör 10-15 BA-utttag så är det nog ingen idé att skaffa spanskt konto.
Själv har jag spanskt konto med obegränsat in- och uttransaktioner, många kortköp och ett antal BA-uttag. Det är rimligt att banken tar ut en avgift för detta.
Jag är frågande till om det verkligen finns något "gratis" spanskt konto, banken vill ju kunna täcka sina kostnader.
Även om det inte finns någon års- eller kvartalsavgift täcker de troligen sina kostnader med transaktionsavgifter eller att man förbinder sig att ha ett visst belopp på kontot.
jn
2016-10-22 20:02:52
Jn,
ok, jag håller med dig om att om man bara är turist några månader och inte äger något i Spanien kan ett spanskt bankkonto förefalla främmande.
Men annars rekommenderar jag att man undersöker olika bankers erbjudande. Naturligtvis försöker banken tjäna pengar, men man kan ändå spara genom att välja rätt bankkonto. Ett exempel är https://www.bancsabadell.com
Men det finns många andra banker som också har konton som kan passa.
Gunnar
2017-07-19 19:12:59
Har spansk konto med bankkort i BankInter. Oftast använder jag bara kortet att handla men behövde nu göra ett automatuttag, som inte har kostat mig något tidigare. I andra bankers automat skulle jag få betala 0.80 eller 0.98€/uttag, men kostar inget att göra i BankInter.
Pratade med lokal befolkningen och de bekräftade uttagsavgiften numera.
Kirsi
2017-10-07 19:20:39
Hallå på er!

Snubblade på den här tråden när jag googlade för att uppdatera mig om Sepa Direct Debit.

Ser att ni pratar om banker och kostnader. Bor i Spanien ett par månader om året och har spanskt bankkonto för att betala sådant som el, internet osv. Det går ju inte att göra det från Sverige med SDD utan att byta till storfinansens lakejer. Haft en lokal bank, La Caixa och någon annan jag inte minns namnet på. Alltid tyckt att bankerna tagit ut ohemula avgifter, så för några år sen googlade jag loss och hittade Open Bank som är knuten till Santander. Med deras grundkonto är allt gratis, inklusive kort och uttag i Santanders ATM:s. Kolla här: https://www.openbank.es

När jag senast var i Spanien i april i år betalade jag inget för mina uttag.

För att slippa valutaväxlingsavgifter och växelkurser för jag över pengar från mitt svenska konto till mitt spanska och använder det spanska kortet.

Rompecabeza
Rompecabeza

2021-11-16 20:39:14
Det verkar som vi ska betala 197€ för att få ett bankkonto i Sabadell.
Är det rimligt. Bankkontot ordnas av advokaten som betalas för det juridiska vid ett lägenhetsköp.
Ciligie

2021-11-17 10:04:04
Till Ropecabeza.
Tack för tipset om avgiftsfri bank. Problemmet är att man måste vara resident i Spanien för att kunna öppna ett konto i Openbank. Du skriver att Du bor i Spanien ett par månader om året så min fråga är: Hur gick Du runt kravet på residencia?
Jan

2021-11-20 09:36:27
Jan,
”Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet.”
https://europa.eu
Gunnar

2021-11-20 18:37:58
Fan va trött jag blir på alla som med auktoritet skriver massa saker som jag 100% säkert vet är fel. Kan ni inte ha någon självinsikt och åtminstone skriva att Ni tror/har hört, mm, att jorden är platt (typ).
Det är tur att Gunnar styr upp det och är Kungen av fakta.
Knutte

2021-11-26 10:45:04
->Knutte

JORDEN ÄR JU PLATT
:-)
A

2021-11-26 13:18:19
Plattityd?:)
Jn