28 jan 04:55
SK Premium+:

Gratis rådgivning för Spanienintresserade

Funderar du på att flytta till Spanien? Söker du jobb eller boende? Letar du information om spanska lagar och myndigheter eller vill ha kultur- och nöjestips på Costa del Sol? Fråga Sydkusten är en gratis rådgivningstjänst där du kan få svar både av Sydkusten, expertbolag och andra läsare. Genom att uppge din e-postadress (som inte publiceras) får du direkt meddelande om någon kommenterar din förfrågan.

Gör så här:

1. Kontrollera om din fråga redan varit uppe och besvarats tidigare. Du kan söka på avdelning eller arkivet i allmänhet nedan, eller söka på nyckelord i sökrutan som följer:

> Bostad > Coronakrisen > Flytt till Spanien > Företag > Hälsa > Jobb > Konsument > Kultur/Sport > Lagar > Myndigheter > Studier > Transport > Turism > Övrigt

> Gå till Fråga Sydkustens arkiv

2. Om du ej finner svar på det du söker är du välkommen att skicka in en egen fråga. Klicka här för att komma till avsett formulär. Inlägg från falska mailadresser raderas.

Sök:

Skicka in en egen fråga
...eller välj en kategori:
Bostad Flytta till Spanien
Företag Hälsa
Jobb Konsument
Kultur & sport Lagar & regler
Myndigheter Trafik & transporter
Turism Utbildning
Övrigt

Nedan följer de tio mest aktuella frågorna


Array
(
    [0] => Array
        (
            [id] => 42504
            [sectionId] => 208
            [priority] => 10
            [publish] => y
            [body] => 										
2025-01-22 09:26:03
Kontakta Atib så att du får klart besked. Det brukar finnas information om vad det handlar om - t ex typ av skatt/avgift - i de brev de skickar ut, men kontakta dem ändå för att diskutera hur du kan lösa det. Trafikböter brukar vara från DGT.
RM
Expertsvar:2025-01-22 10:27:58

Svar: Om det är en trafikbot som utfärdats av skatteverket Agencia Tributaria så har den gått över tiden och belagts med 20% förseningsränta. Du behöver boten med referensnummer för att betala den exempelvis på en bank, eller via skatteverkets hemsida: https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/deudas-apremios-embargos-subastas/pagar-aplazar-consultar/gestiones-pagar-aplazar-consultar.html Om du saknar uppgifter kan du ringa skatteverket på arbetstid på antingen 91 554 87 70 eller 901 33 55 33.
Mats Björkman/Sydkusten
[ingress] => Hej, har fått ett mail från Agencia Tributaria. Tror det rör sig om en trafikböter. Tyvärr skickat till fel adress och därför har böterna också gått till fel adress. Jag har inte fått/sett bötesdokumentet. Vad göra?
Thomas [headline] => Troliga fortkörningsböter? [page] => 0 [modified] => 20250122102758 [created] => 20250121185251 [publishStart] => 20250121185200 [publishStop] => 20300120185259 [fullArticle] => Troliga fortkörningsböter? Hej, har fått ett mail från Agencia Tributaria. Tror det rör sig om en trafikböter. Tyvärr skickat till fel adress och därför har böterna också gått till fel adress. Jag har inte fått/sett bötesdokumentet. Vad göra?
Thomas
2025-01-22 09:26:03
Kontakta Atib så att du får klart besked. Det brukar finnas information om vad det handlar om - t ex typ av skatt/avgift - i de brev de skickar ut, men kontakta dem ändå för att diskutera hur du kan lösa det. Trafikböter brukar vara från DGT.
RM
Expertsvar:2025-01-22 10:27:58

Svar: Om det är en trafikbot som utfärdats av skatteverket Agencia Tributaria så har den gått över tiden och belagts med 20% förseningsränta. Du behöver boten med referensnummer för att betala den exempelvis på en bank, eller via skatteverkets hemsida: https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/deudas-apremios-embargos-subastas/pagar-aplazar-consultar/gestiones-pagar-aplazar-consultar.html Om du saknar uppgifter kan du ringa skatteverket på arbetstid på antingen 91 554 87 70 eller 901 33 55 33.
Mats Björkman/Sydkusten
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => itlundgrens@gmail.com,rita.martenson@gmail.com,info@webcosta.es, [deletionHash] => 858f2512711cf43dab06bf72739dd6cee9e58f9e ) [1] => Array ( [id] => 42474 [sectionId] => 210 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2025-01-17 12:27:24
Hej Marianne Jag är Bukowskis representant i Spanien sedan 2004. Jag kontaktar dig privat för att hjälpa dig med de värderingar du vill ha. Man kan även maila mig på spanien@bukowskis.com /Richard Björkman
Bukowskis Spanien
[ingress] => Min väninna Helen tyckte jag skulle kontakta Rickard Björkman, som representant för Bukowskis här i Spanien, för att titta på några saker från mitt hem i La Campana innan flytten tillbaka till Sverige i slutet av februari .Vi kan ju höras ifall intresse finns.
Marianne Silander [headline] => Värdering av antikt och värdesaker? [page] => 0 [modified] => 20250117122841 [created] => 20250117120236 [publishStart] => 20250117120200 [publishStop] => 20300116120259 [fullArticle] => Värdering av antikt och värdesaker? Min väninna Helen tyckte jag skulle kontakta Rickard Björkman, som representant för Bukowskis här i Spanien, för att titta på några saker från mitt hem i La Campana innan flytten tillbaka till Sverige i slutet av februari .Vi kan ju höras ifall intresse finns.
Marianne Silander
2025-01-17 12:27:24
Hej Marianne Jag är Bukowskis representant i Spanien sedan 2004. Jag kontaktar dig privat för att hjälpa dig med de värderingar du vill ha. Man kan även maila mig på spanien@bukowskis.com /Richard Björkman
Bukowskis Spanien
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => mariannesilander@msn.com,richard@sydkusten.es, [deletionHash] => 63b0b9433a9ea89abb7b026e4064fc1d7f822fab ) [2] => Array ( [id] => 42468 [sectionId] => 207 [priority] => 10 [publish] => y [body] => [ingress] => Jag funderar på att ta emot ett svenskt arv i kronor och låta beloppet stå på ett SEK konto i Bankinter tills kronan gått upp i värde innan växling till euro eller kanske ha kvar en del under flera år. Någon som vet om det komplicerar "Modelo 720" eller påverkar annat om det emottagna arvet behålls i SEK konto på spansk bank under flera år? Kanske också kommer att köpa hus i Sverige i framtiden och då föra över SEK). Och blir det komplicerat med redovisning/skatter att senare använda WISE för att växla större belopp till euros och skicka tillbaks till euro konto undan för undan senare? Kan någon rekommendera en "gestoria" på Costa del Sol med erfarenhet av svenska arv?
SK [headline] => Svenskt arv i kronor till spansk bank? [page] => 0 [modified] => 20250116184923 [created] => 20250116160207 [publishStart] => 20250116160200 [publishStop] => 20300115160259 [fullArticle] => Svenskt arv i kronor till spansk bank? Jag funderar på att ta emot ett svenskt arv i kronor och låta beloppet stå på ett SEK konto i Bankinter tills kronan gått upp i värde innan växling till euro eller kanske ha kvar en del under flera år. Någon som vet om det komplicerar "Modelo 720" eller påverkar annat om det emottagna arvet behålls i SEK konto på spansk bank under flera år? Kanske också kommer att köpa hus i Sverige i framtiden och då föra över SEK). Och blir det komplicerat med redovisning/skatter att senare använda WISE för att växla större belopp till euros och skicka tillbaks till euro konto undan för undan senare? Kan någon rekommendera en "gestoria" på Costa del Sol med erfarenhet av svenska arv?
SK [puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => info@octo.info, [deletionHash] => e695369f46d49bd4f073abaf0579671d45408892 ) [3] => Array ( [id] => 42444 [sectionId] => 208 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2025-01-14 13:00:55
Jag förstår inte din fråga. I Sverige blir man beskattad enligt Inkomstskattelagen såvida man inte ansöker om att få SINK-skatt. För inkomster från Sverige behöver svenska Skatteverket så vitt jag vet inte ha något intyg från Spanien. Om du skriver vad det är för intyg som efterfrågas och varför blir det lättare för andra att hjälpa dig. Har din fru inkomst från både Sverige och Spanien? Är din fru svensk eller spansk? Är din fru registrerad som utvandrad hos svenska Skatteverket? Min enda gissning baserad på otillräcklig information är att de vill se att hon är registrerad som 'residente fiscal', men det är som sagt en gissning.
RM
2025-01-14 13:45:34
Man kan välja att beskattas enligt sink eller enligt inkomslagen. Med lägre pension kan det vara fördelaktigt att begära beskattning enligt inkomslagen som utlandssvensk. Min fru är svensk. Vi har båda pension från Sverige. Skattemyndigheten vill att man redovisar att man inte har några andra inkomster. Om den svenska pensionen är 90% av inkomsten får man fullt grundavdrag.
Ingemar Zell i
2025-01-14 15:37:34
När ni vill ha tillbaka den skatt ni har betalat i Spanien för pension och ev andra inkomster så skickar ni en kopia av den spanska deklarationen + kopia av att skatten är betald i Spanien till svenska Skatteverket. Skatteverket kan då se exakt vilka inkomster ni har. Jag tar hjälp av ett företag både att deklarera och att begära tillbaka inkomstskatt från Sverige, vilket är det enklaste.
RM
2025-01-14 17:22:54
Jo, det förstår jag. Men skatteverket vill ha något dokument från Spanska myndigheter som visar att vi inte har andra inkomster som gör att den svenska pensionen inte är 90% av inkomsten. Detta för att få fullt grundavdrag. Dvs detta ska redovisas i smb med deklarationen.
Ingemar Zellbi
2025-01-26 12:21:54
Ingemar Zellbi, jag är lika undrande som RM till Skatteverkets begäran om intyg från Spanien om att ni inte har andra inkomster som gör att du inte har minst 90 % från Sverige. När du deklarerar i Spanien och sedan begär återbetalning från Sverige framgår vilka inkomster du har uppgett. Men att Spanien i förväg skall veta vilka eventuella inkomster från hela världen du har verkar främmande. Brytpunkten för när det är lönsamt med SINK för 2025 är 48.00 kr. Alltså för de flesta en relativt hög pension. Från Skatteverket ”Du kan själv räkna på vilken skatt det skulle bli om du valde att beskattas enligt IL med eventuella avdrag och beroende på hur stor del av din förvärvsinkomsten som är från Sverige i vår e-tjänst "Räkna ut din skatt" som du hittar här: https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt?pk_vid=49a1c82675618052173772850073205e För att skatten som räknas i e-tjänsten ska bli korrekt behöver du kryssa i "Jag är bosatt utomlands hela 2025".” Man betalar inte public service-avgift eller begravningsavgift om man är begränsat skattskyldig i Sverige. Gäller för både SINK och IL. Om man räknar ut sin SINK-skatt drar man först bort 3773 från månadsinkomsten och därefter 25 % på kvarvarande belopp.
Gunnar
2025-01-27 00:11:37
I din frus spanska deklaration står ju alla inkomster upptagna, så det ska väl inte vara något problem. Den deklarationen ska ju skickas in till svenska skatteverket. Vad är problemet?
kercaz
[ingress] => Min fru ska beskattas enl inkomstlagen. Skattemyndigheten begär ett intyg från spanska skattemyndigheter. Har någon erfarenhet av detta och hur har ni i så fall gjort?
Ingemar Zellbi [headline] => Beskattning i Spanien? [page] => 0 [modified] => 20250127001137 [created] => 20250114100835 [publishStart] => 20250114100835 [publishStop] => 20300113100835 [fullArticle] => Beskattning i Spanien? Min fru ska beskattas enl inkomstlagen. Skattemyndigheten begär ett intyg från spanska skattemyndigheter. Har någon erfarenhet av detta och hur har ni i så fall gjort?
Ingemar Zellbi
2025-01-14 13:00:55
Jag förstår inte din fråga. I Sverige blir man beskattad enligt Inkomstskattelagen såvida man inte ansöker om att få SINK-skatt. För inkomster från Sverige behöver svenska Skatteverket så vitt jag vet inte ha något intyg från Spanien. Om du skriver vad det är för intyg som efterfrågas och varför blir det lättare för andra att hjälpa dig. Har din fru inkomst från både Sverige och Spanien? Är din fru svensk eller spansk? Är din fru registrerad som utvandrad hos svenska Skatteverket? Min enda gissning baserad på otillräcklig information är att de vill se att hon är registrerad som 'residente fiscal', men det är som sagt en gissning.
RM
2025-01-14 13:45:34
Man kan välja att beskattas enligt sink eller enligt inkomslagen. Med lägre pension kan det vara fördelaktigt att begära beskattning enligt inkomslagen som utlandssvensk. Min fru är svensk. Vi har båda pension från Sverige. Skattemyndigheten vill att man redovisar att man inte har några andra inkomster. Om den svenska pensionen är 90% av inkomsten får man fullt grundavdrag.
Ingemar Zell i
2025-01-14 15:37:34
När ni vill ha tillbaka den skatt ni har betalat i Spanien för pension och ev andra inkomster så skickar ni en kopia av den spanska deklarationen + kopia av att skatten är betald i Spanien till svenska Skatteverket. Skatteverket kan då se exakt vilka inkomster ni har. Jag tar hjälp av ett företag både att deklarera och att begära tillbaka inkomstskatt från Sverige, vilket är det enklaste.
RM
2025-01-14 17:22:54
Jo, det förstår jag. Men skatteverket vill ha något dokument från Spanska myndigheter som visar att vi inte har andra inkomster som gör att den svenska pensionen inte är 90% av inkomsten. Detta för att få fullt grundavdrag. Dvs detta ska redovisas i smb med deklarationen.
Ingemar Zellbi
2025-01-26 12:21:54
Ingemar Zellbi, jag är lika undrande som RM till Skatteverkets begäran om intyg från Spanien om att ni inte har andra inkomster som gör att du inte har minst 90 % från Sverige. När du deklarerar i Spanien och sedan begär återbetalning från Sverige framgår vilka inkomster du har uppgett. Men att Spanien i förväg skall veta vilka eventuella inkomster från hela världen du har verkar främmande. Brytpunkten för när det är lönsamt med SINK för 2025 är 48.00 kr. Alltså för de flesta en relativt hög pension. Från Skatteverket ”Du kan själv räkna på vilken skatt det skulle bli om du valde att beskattas enligt IL med eventuella avdrag och beroende på hur stor del av din förvärvsinkomsten som är från Sverige i vår e-tjänst "Räkna ut din skatt" som du hittar här: https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt?pk_vid=49a1c82675618052173772850073205e För att skatten som räknas i e-tjänsten ska bli korrekt behöver du kryssa i "Jag är bosatt utomlands hela 2025".” Man betalar inte public service-avgift eller begravningsavgift om man är begränsat skattskyldig i Sverige. Gäller för både SINK och IL. Om man räknar ut sin SINK-skatt drar man först bort 3773 från månadsinkomsten och därefter 25 % på kvarvarande belopp.
Gunnar
2025-01-27 00:11:37
I din frus spanska deklaration står ju alla inkomster upptagna, så det ska väl inte vara något problem. Den deklarationen ska ju skickas in till svenska skatteverket. Vad är problemet?
kercaz
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => atico.zellbi@hotmail.com,rita.martenson@gmail.com,gw966796227@gmail.com,kercaz@hotmail.com, [deletionHash] => 89af3342976554f51100c14f4f68d0ff88871c43 ) [4] => Array ( [id] => 42365 [sectionId] => 208 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2025-01-03 10:06:02
Så här står det på spanska skatteverkets sida om e-legitimationer från annat eu-land https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/identificacion-electronica/eidas/preguntas-frecuentes.html?faqId=641175bc5d75c810VgnVCM100000dc381e0aRCRD Hur kan jag använda eIDAS- autentisering i Skatteverkets elektroniska huvudkontor för att genomföra ett skatteförfarande? Besök Skatteverkets huvudkontor https://sede.agenciatributaria.gob.es Hitta förfarandet du behöver utföra: Bläddra på webbplatsen för att hitta den specifika skattetjänsten eller förfarandet du vill utföra. Gå till proceduren och välj alternativet "EU Citizen Authentication ( eIDAS )" i autentiseringsmenyn : Detta gör att du kan använda din elektroniska identifiering från ditt ursprungsland. Genom att välja det här alternativet omdirigeras du till Cl@ve -gatewayen , där du måste välja alternativet EU Citizen i autentiseringsmenyn, som omdirigerar dig till den spanska eIDAS- noden . Väl i den spanska eIDAS- noden måste du välja det land som har försett dig med din elektroniska identitet. När detta är gjort kommer du att omdirigeras till autentiseringssidan för det land du har valt och du måste autentisera dig med de giltiga mekanismer som tillhandahålls av ditt land. Om autentiseringen lyckas omdirigeras du tillbaka till den spanska eIDAS- noden . Vid denna tidpunkt kommer din identitet att tilldelas den spanska EU-medborgaridentifieraren som motsvarar EU-medborgare , baserat på DNI / NIE eller NIF L eller M. Slutför skatteförfarandet: När autentisering och identitetstilldelning är klar kommer du att kunna fortsätta med det skatteförfarande du ville genomföra, till exempel med inlämning av skattedeklarationer. Denna process garanterar säker och effektiv autentisering, vilket ger dig tillgång till spanska skattetjänster, även om du är medborgare i ett annat EU- land .
Gunnar
2025-01-03 16:53:18
Tack, Gunnar! Det låter som om det skulle fungera redan nu. Måste testa vid tillfälle :-)
.
2025-01-04 10:57:57
För att registrera på Modelo 210 behövs ingen ID legitimation endast NIE nummer.
Christer
2025-01-04 11:03:40
Christer, är du säker på det? På Agencia Tributarias hemsida står ”Om deklaranten inte har ett elektroniskt certifikat krävs att den som gör presentationen har behörighet att presentera utlåtanden för tredje mans räkning, antingen genom att vara registrerad som samarbetspartner eller genom att vara behörig att utföra detta förfarande https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ayuda/consultas-informaticas/presentacion-declaraciones-ayuda-tecnica/modelo-210.html.”
Gunnar
2025-01-04 12:35:09
Har nu testat, men orkade inte utreda det särskilt grundligt. Mitt intryck är att BankID för närvarande inte fungerar men att det i teorin - som enda tillgängliga distansalternativ för mig - ska fungera med Freja+ Installation av Freja+ krävde för min del en hel del steg med fotografering, NFC-avläsning av nationellt id-kort, samt ett avslutande manuellt steg med godkännande (görs på kontorstider) hos Freja. Där stannade det hela upp ett tag... I teorin ska det - möjligen - sen fungera i kombination med mitt NIE. Vi får väl se hur det är med den saken. Är inte särskilt nöjd med att ha behövt installera Freja+ enkom för detta.
.
2025-01-04 12:52:29
Länken jag kopierade in i senaste kommentaren visar dig ha två tecken för mycket i slutet. Kanske fungerar följande bättre https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ayuda/consultas-informaticas/presentacion-declaraciones-ayuda-tecnica/modelo-210.html
Gunnar
2025-01-04 13:16:30
Saxat från https://frejaeid.com/vem-kan-ha-freja/#citizens-living-in-sweden: "Viktig information om att använda Freja+ för eIDAS: Användare som fick Freja+ direkt via pass eller nationellt ID kan inte använda Freja+ för eIDAS. Tyvärr är detta inte relaterat till Freja, utan till den svenska myndighet som ansvarar för elektroniska identiteter, så vi kan inte lösa det själva. Om du fick Freja för att använda för eIDAS rekommenderar vi att du raderar ditt konto och registrerar ett nytt, men denna gång använder ditt körkort för registrering. För att få Freja+ måste du då också göra en snabb personlig säkerhetskontroll med en av våra agenter." Jaha, det hela verkar synnerligen enkelt och användbart...
.
2025-01-04 13:23:49
Och med regeringsföreträdare som påstår att Sverige ligger i förkant när det gäller elektronisk kommunikation. Häpp!
Gunnar
2025-01-05 01:53:14
Gunnar Jag har under deklarerat på modelo 210 sedan år 2008 utan id. Från början på papper som lämnades och stämplades på banken. De senaste åren via nätet. Har aldrig fått någon återkoppling från skatteverket. Utgår därför att allt är ok. När deklarationen är klar trycker man på knappen Validera. Svaret kommer No errors.
Christer
2025-01-05 11:42:23
Gunnar, Jag läser ditt svar ovan ang behörighet att deklarera på modelo 210 utan spansk ID. Vad jag förstår så avser begränsningen endast för tredje person, en advokat eller när annan utför deklarationen åt den skattskyldige. Det verkar ju rimligt eftersom den skattskyldige själv blir ansvarig och måste kunna lita på sin hjälpreda. Avsnittet på elektroniska blanketten om uppgifter om hjälpredan lämnas blank när man deklarerar åt sig själv.
Christer
2025-01-05 11:57:39
Christer, jag deklarerar inte Modelo 210. Är bofast. Har däremot vänner som tidigare år gjort det själva men som i år på grund av att de inte har cl@ve fått ta hjälp. Så här står det på sidan ” Om deklaranten inte har ett elektroniskt certifikat krävs att den som gör presentationen har behörighet att presentera utlåtanden för tredje mans räkning, antingen genom att vara registrerad som samarbetspartner eller genom att vara behörig att utföra detta förfarande.” https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ayuda/consultas-informaticas/presentacion-declaraciones-ayuda-tecnica/modelo-210/presentacion-electronica-modelo-210.html Om du lyckats nu senast att själv skicka in modelo 210 utan att du har elektroniskt certifikat är det bara att gratulera.
Gunnar
2025-01-05 12:33:05
Tack Gunnar, Jag vidarebefordrar gratulationen även till min granne som jag i år visade hur man deklarerar själv utan Spansk ID. Han sparade över 2 000 kr åt sig och sin fru när han slapp anlita advokat som han gjort tidigare. Mycket enkelt from år 2. Bara att ladda upp filen från fg år som man sparat i sin dator. Ändra sista siffran i årtalet på ett par tre ställen, kolla att ditt taxeringsvärde enl IBI fakturan inte ändrats samt att IBAN nr mm stämmer. Skicka. Gå in på ditt Wefferent konto hos Cajamars internetbank som är gratis och betala skatten. Eller gå till din bank med utskriften. Elektroniska blanketten finns på engelska eller kan översättas till svenska med google översätt.
Christer
2025-01-05 18:58:57
Jaha, där sprack det för min del. Har just fått besked från Freja att jag för att skaffa Freja+ och använda det i tex Spanien, måste personligen besöka ett ATG-ombud. Känns som ett synnerligen osmidigt förfarande. Beskedet stämmer också med följande, som är saxat från https://www.elegitimation.se/skaffa-e-legitimation "Skaffa e-legitimationen Freja+ För att skaffa Freja+ laddar du först ner en app till din mobil eller surfplatta, och registrerar dig sedan med en godkänd ID-handling och tar ett ID-foto. För att sedan aktivera din e-legitimation på plusnivå behöver du skanna ditt pass eller besöka ett av de anslutna ATG-ombuden för att styrka din identitet. För att använda din e-legitimation internationellt behöver du ha aktiverat det via ett ATG-ombud." Nedanstående utgör mina intryck av det hela: Spanska skatteverket, och andra spanska myndigheter, avgör själva vilka metoder för e-legitimation som de accepterar för medborgare från andra länder. I spanska skatteverkets fall är det i dagsläget endast Freja+ som man accepterar för svenskar, och då endast för vissa procedurer. Exakt hur spanska skatteverket avgör vad som accepteras eller ej har jag vid en hastig påsyn inte kunnat hitta men jag misstänker att de går på den svenska myndigheten DIGGs rekommendationer/certifieringsprocedur. Jag tolkar det som att det optimistiska pressmeddelandet från Bank-ID syftar på att de hos DIGG har ansökt om att bli godkända som internationellt e-legitimationsalternativ. Hur lång tid DIGG tar på sig för denna certifiering, och hur lång tid sen det spanska skatteverket behöver efter ett ev godkännande från DIGG, står väl närmast skrivet i stjärnorna. Själv har jag svårt att tro att ett svenskt Bank-ID kommer att fungera hos spanska skatteverket förrän tidigast under andra halvåret 2025. Förmodligen bra mycket senare. Och vi vet heller ännu inte om även Bank-ID-legitimering för internationellt bruk kommer att kräva personligt besök i Sverige för en första verifiering... Under mellantiden vad gäller tex Modelo 210 och distansinlämning, finns Freja+ för den som redan har den eller som kan svänga förbi ett ATG-ombud, eller kanske signaturen Christers alternativ för inlämning. Om man nu inte vill använda en advokat. Lite besviken är jag allt.
.
2025-01-05 19:12:09
Christer, låter fiffigt men om jag förstått dig rätt fordrar det en lagrad tidigare års dekoration. Inte en ny. Hoppas att du inte får klagomål från Agencia Tributaria på ditt agerande. Ha en fin trettondagsafton!
Gunnar
2025-01-07 16:09:38
https://www.bankid.com/en/om-oss/nyheter/soon-you-will-be-able-to-identify-yourself-with-bankid-in-public-e-services-abroad
JH
2025-01-15 02:57:25
Nu har det kommit mer, och klargörande, information från Bank-ID (nästan så man kan tro att de läser Sydkusten): https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bankid-godkant-for-identifiering-i-offentliga-e-tjanster-inom-eu Det låter ju som om det trots allt finns anledning till viss optimism. Ska bli spännande att se när det verkligen fungerar för tex Modelo 210. Kanske tills det är dags nästa gång, i slutet av 2025? Det vore ju toppen.
.
2025-01-15 10:05:46
Har nu testat på PC och Bank-ID kommer faktiskt upp som ett alternativ till Freja på spanska skatteverkets hemsida. Vid påloggning går det till precis som "Gunnar" angivit i sin info 2025-01-03 10:06:02. Jag kommer hela vägen fram till avsnittet "Slutför skatteförfarandet: När autentisering och identitetstilldelning är klar kommer du att kunna fortsätta med det skatteförfarande du ville genomföra, till exempel med inlämning av skattedeklarationer" men stupar tyvärr där, och får felmeddelanden om internt systemfel från Spanska skatteverket och texten "Puede contactar con el servicio de atencion al contribuyente pulsando en el enlace inferior" Felet är kanske bara en inställningsfråga med cookies, platstjänster eller liknande, men nog tycker jag att detta ser väldigt lovande ut :-)
.
[ingress] => Snubblade över denna optimistiska text:

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/snart-kan-du-identifiera-dig-med-bankid-i-offentliga-e-tjanster-utomlands
Eftersom jag under en tid har velat skaffa elektroniskt id men samtidigt har avskräckts av den omständliga spanska proceduren med personliga besök, köer och dylikt så har det hittills inte blivit av att skaffa Cl@ve mfl. Nu verkar det som om det inte skulle behövas? Vill tex kunna registrera Modelo 210, kolla fastighetsuppgifter och liknande.
Någon som vet mer?
. [headline] => Använda svenskt bank-id isf Cl@ve mfl? [page] => 0 [modified] => 20250115100546 [created] => 20241231111942 [publishStart] => 20241231111900 [publishStop] => 20291230111959 [fullArticle] => Använda svenskt bank-id isf Cl@ve mfl? Snubblade över denna optimistiska text:

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/snart-kan-du-identifiera-dig-med-bankid-i-offentliga-e-tjanster-utomlands
Eftersom jag under en tid har velat skaffa elektroniskt id men samtidigt har avskräckts av den omständliga spanska proceduren med personliga besök, köer och dylikt så har det hittills inte blivit av att skaffa Cl@ve mfl. Nu verkar det som om det inte skulle behövas? Vill tex kunna registrera Modelo 210, kolla fastighetsuppgifter och liknande.
Någon som vet mer?
.
2025-01-03 10:06:02
Så här står det på spanska skatteverkets sida om e-legitimationer från annat eu-land https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/identificacion-electronica/eidas/preguntas-frecuentes.html?faqId=641175bc5d75c810VgnVCM100000dc381e0aRCRD Hur kan jag använda eIDAS- autentisering i Skatteverkets elektroniska huvudkontor för att genomföra ett skatteförfarande? Besök Skatteverkets huvudkontor https://sede.agenciatributaria.gob.es Hitta förfarandet du behöver utföra: Bläddra på webbplatsen för att hitta den specifika skattetjänsten eller förfarandet du vill utföra. Gå till proceduren och välj alternativet "EU Citizen Authentication ( eIDAS )" i autentiseringsmenyn : Detta gör att du kan använda din elektroniska identifiering från ditt ursprungsland. Genom att välja det här alternativet omdirigeras du till Cl@ve -gatewayen , där du måste välja alternativet EU Citizen i autentiseringsmenyn, som omdirigerar dig till den spanska eIDAS- noden . Väl i den spanska eIDAS- noden måste du välja det land som har försett dig med din elektroniska identitet. När detta är gjort kommer du att omdirigeras till autentiseringssidan för det land du har valt och du måste autentisera dig med de giltiga mekanismer som tillhandahålls av ditt land. Om autentiseringen lyckas omdirigeras du tillbaka till den spanska eIDAS- noden . Vid denna tidpunkt kommer din identitet att tilldelas den spanska EU-medborgaridentifieraren som motsvarar EU-medborgare , baserat på DNI / NIE eller NIF L eller M. Slutför skatteförfarandet: När autentisering och identitetstilldelning är klar kommer du att kunna fortsätta med det skatteförfarande du ville genomföra, till exempel med inlämning av skattedeklarationer. Denna process garanterar säker och effektiv autentisering, vilket ger dig tillgång till spanska skattetjänster, även om du är medborgare i ett annat EU- land .
Gunnar
2025-01-03 16:53:18
Tack, Gunnar! Det låter som om det skulle fungera redan nu. Måste testa vid tillfälle :-)
.
2025-01-04 10:57:57
För att registrera på Modelo 210 behövs ingen ID legitimation endast NIE nummer.
Christer
2025-01-04 11:03:40
Christer, är du säker på det? På Agencia Tributarias hemsida står ”Om deklaranten inte har ett elektroniskt certifikat krävs att den som gör presentationen har behörighet att presentera utlåtanden för tredje mans räkning, antingen genom att vara registrerad som samarbetspartner eller genom att vara behörig att utföra detta förfarande https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ayuda/consultas-informaticas/presentacion-declaraciones-ayuda-tecnica/modelo-210.html.”
Gunnar
2025-01-04 12:35:09
Har nu testat, men orkade inte utreda det särskilt grundligt. Mitt intryck är att BankID för närvarande inte fungerar men att det i teorin - som enda tillgängliga distansalternativ för mig - ska fungera med Freja+ Installation av Freja+ krävde för min del en hel del steg med fotografering, NFC-avläsning av nationellt id-kort, samt ett avslutande manuellt steg med godkännande (görs på kontorstider) hos Freja. Där stannade det hela upp ett tag... I teorin ska det - möjligen - sen fungera i kombination med mitt NIE. Vi får väl se hur det är med den saken. Är inte särskilt nöjd med att ha behövt installera Freja+ enkom för detta.
.
2025-01-04 12:52:29
Länken jag kopierade in i senaste kommentaren visar dig ha två tecken för mycket i slutet. Kanske fungerar följande bättre https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ayuda/consultas-informaticas/presentacion-declaraciones-ayuda-tecnica/modelo-210.html
Gunnar
2025-01-04 13:16:30
Saxat från https://frejaeid.com/vem-kan-ha-freja/#citizens-living-in-sweden: "Viktig information om att använda Freja+ för eIDAS: Användare som fick Freja+ direkt via pass eller nationellt ID kan inte använda Freja+ för eIDAS. Tyvärr är detta inte relaterat till Freja, utan till den svenska myndighet som ansvarar för elektroniska identiteter, så vi kan inte lösa det själva. Om du fick Freja för att använda för eIDAS rekommenderar vi att du raderar ditt konto och registrerar ett nytt, men denna gång använder ditt körkort för registrering. För att få Freja+ måste du då också göra en snabb personlig säkerhetskontroll med en av våra agenter." Jaha, det hela verkar synnerligen enkelt och användbart...
.
2025-01-04 13:23:49
Och med regeringsföreträdare som påstår att Sverige ligger i förkant när det gäller elektronisk kommunikation. Häpp!
Gunnar
2025-01-05 01:53:14
Gunnar Jag har under deklarerat på modelo 210 sedan år 2008 utan id. Från början på papper som lämnades och stämplades på banken. De senaste åren via nätet. Har aldrig fått någon återkoppling från skatteverket. Utgår därför att allt är ok. När deklarationen är klar trycker man på knappen Validera. Svaret kommer No errors.
Christer
2025-01-05 11:42:23
Gunnar, Jag läser ditt svar ovan ang behörighet att deklarera på modelo 210 utan spansk ID. Vad jag förstår så avser begränsningen endast för tredje person, en advokat eller när annan utför deklarationen åt den skattskyldige. Det verkar ju rimligt eftersom den skattskyldige själv blir ansvarig och måste kunna lita på sin hjälpreda. Avsnittet på elektroniska blanketten om uppgifter om hjälpredan lämnas blank när man deklarerar åt sig själv.
Christer
2025-01-05 11:57:39
Christer, jag deklarerar inte Modelo 210. Är bofast. Har däremot vänner som tidigare år gjort det själva men som i år på grund av att de inte har cl@ve fått ta hjälp. Så här står det på sidan ” Om deklaranten inte har ett elektroniskt certifikat krävs att den som gör presentationen har behörighet att presentera utlåtanden för tredje mans räkning, antingen genom att vara registrerad som samarbetspartner eller genom att vara behörig att utföra detta förfarande.” https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/ayuda/consultas-informaticas/presentacion-declaraciones-ayuda-tecnica/modelo-210/presentacion-electronica-modelo-210.html Om du lyckats nu senast att själv skicka in modelo 210 utan att du har elektroniskt certifikat är det bara att gratulera.
Gunnar
2025-01-05 12:33:05
Tack Gunnar, Jag vidarebefordrar gratulationen även till min granne som jag i år visade hur man deklarerar själv utan Spansk ID. Han sparade över 2 000 kr åt sig och sin fru när han slapp anlita advokat som han gjort tidigare. Mycket enkelt from år 2. Bara att ladda upp filen från fg år som man sparat i sin dator. Ändra sista siffran i årtalet på ett par tre ställen, kolla att ditt taxeringsvärde enl IBI fakturan inte ändrats samt att IBAN nr mm stämmer. Skicka. Gå in på ditt Wefferent konto hos Cajamars internetbank som är gratis och betala skatten. Eller gå till din bank med utskriften. Elektroniska blanketten finns på engelska eller kan översättas till svenska med google översätt.
Christer
2025-01-05 18:58:57
Jaha, där sprack det för min del. Har just fått besked från Freja att jag för att skaffa Freja+ och använda det i tex Spanien, måste personligen besöka ett ATG-ombud. Känns som ett synnerligen osmidigt förfarande. Beskedet stämmer också med följande, som är saxat från https://www.elegitimation.se/skaffa-e-legitimation "Skaffa e-legitimationen Freja+ För att skaffa Freja+ laddar du först ner en app till din mobil eller surfplatta, och registrerar dig sedan med en godkänd ID-handling och tar ett ID-foto. För att sedan aktivera din e-legitimation på plusnivå behöver du skanna ditt pass eller besöka ett av de anslutna ATG-ombuden för att styrka din identitet. För att använda din e-legitimation internationellt behöver du ha aktiverat det via ett ATG-ombud." Nedanstående utgör mina intryck av det hela: Spanska skatteverket, och andra spanska myndigheter, avgör själva vilka metoder för e-legitimation som de accepterar för medborgare från andra länder. I spanska skatteverkets fall är det i dagsläget endast Freja+ som man accepterar för svenskar, och då endast för vissa procedurer. Exakt hur spanska skatteverket avgör vad som accepteras eller ej har jag vid en hastig påsyn inte kunnat hitta men jag misstänker att de går på den svenska myndigheten DIGGs rekommendationer/certifieringsprocedur. Jag tolkar det som att det optimistiska pressmeddelandet från Bank-ID syftar på att de hos DIGG har ansökt om att bli godkända som internationellt e-legitimationsalternativ. Hur lång tid DIGG tar på sig för denna certifiering, och hur lång tid sen det spanska skatteverket behöver efter ett ev godkännande från DIGG, står väl närmast skrivet i stjärnorna. Själv har jag svårt att tro att ett svenskt Bank-ID kommer att fungera hos spanska skatteverket förrän tidigast under andra halvåret 2025. Förmodligen bra mycket senare. Och vi vet heller ännu inte om även Bank-ID-legitimering för internationellt bruk kommer att kräva personligt besök i Sverige för en första verifiering... Under mellantiden vad gäller tex Modelo 210 och distansinlämning, finns Freja+ för den som redan har den eller som kan svänga förbi ett ATG-ombud, eller kanske signaturen Christers alternativ för inlämning. Om man nu inte vill använda en advokat. Lite besviken är jag allt.
.
2025-01-05 19:12:09
Christer, låter fiffigt men om jag förstått dig rätt fordrar det en lagrad tidigare års dekoration. Inte en ny. Hoppas att du inte får klagomål från Agencia Tributaria på ditt agerande. Ha en fin trettondagsafton!
Gunnar
2025-01-07 16:09:38
https://www.bankid.com/en/om-oss/nyheter/soon-you-will-be-able-to-identify-yourself-with-bankid-in-public-e-services-abroad
JH
2025-01-15 02:57:25
Nu har det kommit mer, och klargörande, information från Bank-ID (nästan så man kan tro att de läser Sydkusten): https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bankid-godkant-for-identifiering-i-offentliga-e-tjanster-inom-eu Det låter ju som om det trots allt finns anledning till viss optimism. Ska bli spännande att se när det verkligen fungerar för tex Modelo 210. Kanske tills det är dags nästa gång, i slutet av 2025? Det vore ju toppen.
.
2025-01-15 10:05:46
Har nu testat på PC och Bank-ID kommer faktiskt upp som ett alternativ till Freja på spanska skatteverkets hemsida. Vid påloggning går det till precis som "Gunnar" angivit i sin info 2025-01-03 10:06:02. Jag kommer hela vägen fram till avsnittet "Slutför skatteförfarandet: När autentisering och identitetstilldelning är klar kommer du att kunna fortsätta med det skatteförfarande du ville genomföra, till exempel med inlämning av skattedeklarationer" men stupar tyvärr där, och får felmeddelanden om internt systemfel från Spanska skatteverket och texten "Puede contactar con el servicio de atencion al contribuyente pulsando en el enlace inferior" Felet är kanske bara en inställningsfråga med cookies, platstjänster eller liknande, men nog tycker jag att detta ser väldigt lovande ut :-)
.
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => mats.emm@outlook.com,gw966796227@gmail.com,christer.e.sundstrom@gmail.com,yoza97@hotmail.com, [deletionHash] => ddee5ffa6644dcc537c1fbf24cbcd8423d81c224 ) [5] => Array ( [id] => 42260 [sectionId] => 201 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2024-12-14 17:00:45
Det är troligen olika i olika kommuner, men i länken hittar du några exempel. https://www.sunnyrentalsspain.com/en/4125824/check-a-tourist-license Vill du hyra i annan kommun så kontakta turistbyrån där så vet de vem som ger ut licenser i deras kommun. Spanien ska införa ett nytt nationellt register för turistuthyrning, men jag vet inte om det kommer igång 2025 eller ej.
RM
2024-12-17 20:48:24
Ja för bostäder i Andalusien kan man söka upp licensnumret på denna sidan. https://www.juntadeandalucia.es/organismos/turismoyandaluciaexterior/areas/turismo/registro-turismo/buscador-establecimientos-servicios-turisticos.html
Queholiday
[ingress] => Om jag har ett licensnummer, kan jag få reda på vilken eller vilka fastigheter eller lägenheter som ligger under det numret? Ska hyra några veckor och har varit i kontakt med en, men vill liksom veta så att allt stämmer. Vill inte jättegärna åka ner efter att ha betalat hälften, och upptäcka att lägenheten inte ens finns.
Hans [headline] => Går det att söka på licensnummer? [page] => 0 [modified] => 20241217204824 [created] => 20241212094929 [publishStart] => 20241212094900 [publishStop] => 20291211094959 [fullArticle] => Går det att söka på licensnummer? Om jag har ett licensnummer, kan jag få reda på vilken eller vilka fastigheter eller lägenheter som ligger under det numret? Ska hyra några veckor och har varit i kontakt med en, men vill liksom veta så att allt stämmer. Vill inte jättegärna åka ner efter att ha betalat hälften, och upptäcka att lägenheten inte ens finns.
Hans
2024-12-14 17:00:45
Det är troligen olika i olika kommuner, men i länken hittar du några exempel. https://www.sunnyrentalsspain.com/en/4125824/check-a-tourist-license Vill du hyra i annan kommun så kontakta turistbyrån där så vet de vem som ger ut licenser i deras kommun. Spanien ska införa ett nytt nationellt register för turistuthyrning, men jag vet inte om det kommer igång 2025 eller ej.
RM
2024-12-17 20:48:24
Ja för bostäder i Andalusien kan man söka upp licensnumret på denna sidan. https://www.juntadeandalucia.es/organismos/turismoyandaluciaexterior/areas/turismo/registro-turismo/buscador-establecimientos-servicios-turisticos.html
Queholiday
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => hansboklund@gmail.com,rita.martenson@gmail.com,Info@queholiday.com, [deletionHash] => 00ba471c2dd88e405c5787f23dd24cc919f479cc ) [6] => Array ( [id] => 42223 [sectionId] => 210 [priority] => 10 [publish] => y [body] => [ingress] => Kan man få hjälp (resident) vid sjukdom såsom städning, osv? Kvinna använder rollator och kan knappt gå. Mannen kommer hem efter hjärntumör operation och får ej gå ensam. Måste ha stöd. Tack
Erna [headline] => Hjälp vid sjukdom? [page] => 0 [modified] => 20241207153239 [created] => 20241207070106 [publishStart] => 20241207150100 [publishStop] => 20291206070159 [fullArticle] => Hjälp vid sjukdom? Kan man få hjälp (resident) vid sjukdom såsom städning, osv? Kvinna använder rollator och kan knappt gå. Mannen kommer hem efter hjärntumör operation och får ej gå ensam. Måste ha stöd. Tack
Erna [puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => ernanilsson@hotmail.com, [deletionHash] => c8561c7b011f65fc7559d635ffa29abc73fd0479 ) [7] => Array ( [id] => 42184 [sectionId] => 210 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
Expertsvar:2024-11-29 16:33:56

Den officiella bokningssidan för ITV i Andalusien (om det är där du håller till) är denna: https://www.itvcita.com Om du redan bokat tid finns det ingen anledning att betala on-line, utan det gör du enkelt med kort på plats.
Mats Björkman/Sydkusten
[ingress] => Hej!
Jag har bokat tid för ITV och tänkte betala online. Vilken sida skall jag gå in på?
Iger [headline] => Betala ITV online? [page] => 0 [modified] => 20241129163356 [created] => 20241129125817 [publishStart] => 20241129125800 [publishStop] => 20291128125859 [fullArticle] => Betala ITV online? Hej!
Jag har bokat tid för ITV och tänkte betala online. Vilken sida skall jag gå in på?
Iger
Expertsvar:2024-11-29 16:33:56

Den officiella bokningssidan för ITV i Andalusien (om det är där du håller till) är denna: https://www.itvcita.com Om du redan bokat tid finns det ingen anledning att betala on-line, utan det gör du enkelt med kort på plats.
Mats Björkman/Sydkusten
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => ingermartnell@telia.com, [deletionHash] => 631acc07989ef4ff3004e0be0d047b788dbc133e ) [8] => Array ( [id] => 42081 [sectionId] => 210 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
Expertsvar:2024-11-14 16:18:27

Hej Kim Med "Puerto Marina" gissar jag att du menar den i Benalmádena? Ring Taxi Benalmádena 952 44 15 45 Ring Lokalpolisen i Benalmádena som ansvarar för kommunens hittegods 952 56 21 42 Läs även här svenska polisens rekommendationer vid borttappat pass: https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/tappat-pass-eller-nationellt-id-kort/ Lycka till.
Richard Björkman/Sydkusten
[ingress] => Har tappat ett svenskt pass i Puerto Marina, i taxin eller på gatan. Hoppas någon har hittat det.
Kim Holmström [headline] => Någon som har hittat ett svenskt pass? [page] => 0 [modified] => 20241114161827 [created] => 20241114152228 [publishStart] => 20241114152200 [publishStop] => 20291113152259 [fullArticle] => Någon som har hittat ett svenskt pass? Har tappat ett svenskt pass i Puerto Marina, i taxin eller på gatan. Hoppas någon har hittat det.
Kim Holmström
Expertsvar:2024-11-14 16:18:27

Hej Kim Med "Puerto Marina" gissar jag att du menar den i Benalmádena? Ring Taxi Benalmádena 952 44 15 45 Ring Lokalpolisen i Benalmádena som ansvarar för kommunens hittegods 952 56 21 42 Läs även här svenska polisens rekommendationer vid borttappat pass: https://polisen.se/sv-ll/lattlast/pass-och-nationell-id-kort/tappat-pass-eller-nationellt-id-kort/ Lycka till.
Richard Björkman/Sydkusten
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => kimjymping50@gmail.com, [deletionHash] => 5aa746ae97c97e12dbda527b42319ebd60036bbb ) [9] => Array ( [id] => 42059 [sectionId] => 201 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2024-11-14 10:53:24
Du måste deklarera spanska hyresinkomster både i Spanien och i Sverige om du är icke-resident i Spanien. Kolla Skatteverket. Man får göra avdrag i Sverige på vill jag minnas 40 000 SEK plus 20% av hyresinkomsten. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hyrautbostadbilochsaker/hyrautprivatbostad.106.1c68351d170ce554527ef5.html?q=inkomst+av+uthyrd+privatbostad. Eftersom man betalar skatt på spanska hyresinkomster även i Spanien meddelar man i den svenska deklarationen hur mycket spansk skatt som betalats. Så minskas det man ev behöver betala till svenska Skatteverket.
VG
2024-11-14 11:25:22
Se: https://www7.skatteverket.se/portal/hyra-ut-privatbostad/
VG
[ingress] => Om man som bosatt och skattskyldig i Sverige hyr ut sin fastighet i Spanien, vart ska man då betala skatt på uthyrningen?

När plattformar för uthyrning från och med 2023 tvingas delge uppgifter, visar de då bara uthyrningen i eget land till respektive skatteverk eller finns risk att både länder nu kommer vilja kräva in skatt på samma uthyrning?
Svårt att göra rätt [headline] => Skatt på uthyrning? [page] => 0 [modified] => 20241114112522 [created] => 20241111223621 [publishStart] => 20241111223600 [publishStop] => 20291110223659 [fullArticle] => Skatt på uthyrning? Om man som bosatt och skattskyldig i Sverige hyr ut sin fastighet i Spanien, vart ska man då betala skatt på uthyrningen?

När plattformar för uthyrning från och med 2023 tvingas delge uppgifter, visar de då bara uthyrningen i eget land till respektive skatteverk eller finns risk att både länder nu kommer vilja kräva in skatt på samma uthyrning?
Svårt att göra rätt
2024-11-14 10:53:24
Du måste deklarera spanska hyresinkomster både i Spanien och i Sverige om du är icke-resident i Spanien. Kolla Skatteverket. Man får göra avdrag i Sverige på vill jag minnas 40 000 SEK plus 20% av hyresinkomsten. https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/hyrautbostadbilochsaker/hyrautprivatbostad.106.1c68351d170ce554527ef5.html?q=inkomst+av+uthyrd+privatbostad. Eftersom man betalar skatt på spanska hyresinkomster även i Spanien meddelar man i den svenska deklarationen hur mycket spansk skatt som betalats. Så minskas det man ev behöver betala till svenska Skatteverket.
VG
2024-11-14 11:25:22
Se: https://www7.skatteverket.se/portal/hyra-ut-privatbostad/
VG
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => almiros@hotmail.com,wilhelm.graneli@biol.lu.se, [deletionHash] => 4935ded9d700b45885e88e0291326dd5d342c06e ) [10] => Array ( [id] => 41998 [sectionId] => 211 [priority] => 10 [publish] => y [body] => [ingress] => Jag undrar om det är någon som skulle ha behov att få sin bil körd till Sverige. Jag har en del saker (läs skivor) som skall transporteras till Sverige. Idéer är välkomna.
Hans [headline] => Bil till Sverige/Alingsås? [page] => 0 [modified] => 20241103090438 [created] => 20241102171359 [publishStart] => 20241103090100 [publishStop] => 20291101171359 [fullArticle] => Bil till Sverige/Alingsås? Jag undrar om det är någon som skulle ha behov att få sin bil körd till Sverige. Jag har en del saker (läs skivor) som skall transporteras till Sverige. Idéer är välkomna.
Hans [puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => H.vagnemark@gmail.com, [deletionHash] => 9f768b3ef21448d65fccda8632d5210b1de0de99 ) [11] => Array ( [id] => 41986 [sectionId] => 214 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2024-11-01 16:29:20
https://tarifaluzhora.es/?utm_source=mailchimp&%09%09%09%09utm_medium=email&utm_campaign=notificaciones_inicio eller https://www.diariosur.es/economia/mibolsillo/factura-electrica-precio-luz-tarifa-horas-tramos-baratos-01noviembre- 20241028000000-nt.html Men det beror på vilken typ av avtal ni har. Den första visa på PVSP avtal, rörligt och under 10 kW i pontencia.
kercaz
[ingress] => Hej, Jag har förgäves letat efter en tabell som visar hur priset på el varierar under 24-timmar men inte hittat någon. Kan ni hjälpa och ge mig länken till en sådan tabell?
Einar [headline] => Pristabellen på el? [page] => 0 [modified] => 20241101162920 [created] => 20241101142600 [publishStart] => 20241101142600 [publishStop] => 20291031142659 [fullArticle] => Pristabellen på el? Hej, Jag har förgäves letat efter en tabell som visar hur priset på el varierar under 24-timmar men inte hittat någon. Kan ni hjälpa och ge mig länken till en sådan tabell?
Einar
2024-11-01 16:29:20
https://tarifaluzhora.es/?utm_source=mailchimp&%09%09%09%09utm_medium=email&utm_campaign=notificaciones_inicio eller https://www.diariosur.es/economia/mibolsillo/factura-electrica-precio-luz-tarifa-horas-tramos-baratos-01noviembre- 20241028000000-nt.html Men det beror på vilken typ av avtal ni har. Den första visa på PVSP avtal, rörligt och under 10 kW i pontencia.
kercaz
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => einar@radioa.es,kercaz@hotmail.com, [deletionHash] => 00f4f49685ce58ff3311e407a951ec7a6d1056c5 ) [12] => Array ( [id] => 41964 [sectionId] => 214 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
2024-11-01 09:37:19
Det framgår inte vilket typ av vin du är ute efter. Jag känner inte till det område du frågar efter, men kommer du till välkända vingårdar kostar deras bästa viner över 100 euro per flaska. Sen finns det vingårdar som producerar vin som går att köpa litervis till lågt pris på vissa 'mercados' t ex. De flesta vingårdar har hemsidor och där kan man se priset på deras viner. Här finns en länk där du kan hitta några vingårdar (men de flesta finns inte med där): https://enoturismospain.com/best-wineries-visit-spain Du kan också Googla 'bodegas cerca de Malaga' eller den ort du är intresserad av. Då hittar du flera vingårdar.
RM
[ingress] => Hej. Jag undrar var i området på Costa del Sol, Málaga till Mijas finns vingård? Jag vill åka ditt och köpa några flaska vin direkt från bonde. Och vad kostar flaska rödvin hos vinodlare?
Sam [headline] => Var köpa vin direkt på bodegan? [page] => 0 [modified] => 20241101093719 [created] => 20241028185703 [publishStart] => 20241028092000 [publishStop] => 20291027195759 [fullArticle] => Var köpa vin direkt på bodegan? Hej. Jag undrar var i området på Costa del Sol, Málaga till Mijas finns vingård? Jag vill åka ditt och köpa några flaska vin direkt från bonde. Och vad kostar flaska rödvin hos vinodlare?
Sam
2024-11-01 09:37:19
Det framgår inte vilket typ av vin du är ute efter. Jag känner inte till det område du frågar efter, men kommer du till välkända vingårdar kostar deras bästa viner över 100 euro per flaska. Sen finns det vingårdar som producerar vin som går att köpa litervis till lågt pris på vissa 'mercados' t ex. De flesta vingårdar har hemsidor och där kan man se priset på deras viner. Här finns en länk där du kan hitta några vingårdar (men de flesta finns inte med där): https://enoturismospain.com/best-wineries-visit-spain Du kan också Googla 'bodegas cerca de Malaga' eller den ort du är intresserad av. Då hittar du flera vingårdar.
RM
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => rita.martenson@gmail.com, [deletionHash] => 619c3fd6d427450264c2d81f212eb6d0b674adb3 ) [13] => Array ( [id] => 41958 [sectionId] => 206 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
Expertsvar:2024-10-28 09:07:08

Enligt denna artikel har en kvinna gripits för att ha ha kört ihjäl en 65-årig man.
Mats Björkman/Sydkusten
[ingress] => Hej SK, det var en otäck olycka i lördags mellan Salobreña och Almuñécar, på väg 340 strax efter lunch. Vet ni något om den ... eller vart jag kan läsa? Mvh Robert Nilsson
Robert [headline] => Cykelolycka på Costa Tropical? [page] => 0 [modified] => 20241028090904 [created] => 20241027211650 [publishStart] => 20241028090000 [publishStop] => 20291026221659 [fullArticle] => Cykelolycka på Costa Tropical? Hej SK, det var en otäck olycka i lördags mellan Salobreña och Almuñécar, på väg 340 strax efter lunch. Vet ni något om den ... eller vart jag kan läsa? Mvh Robert Nilsson
Robert
Expertsvar:2024-10-28 09:07:08

Enligt denna artikel har en kvinna gripits för att ha ha kört ihjäl en 65-årig man.
Mats Björkman/Sydkusten
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => evro.redovisning@gmail.com, [deletionHash] => f01de71c6ec3a5705cbb85ee9f077a52bbcefdff ) [14] => Array ( [id] => 41951 [sectionId] => 201 [priority] => 10 [publish] => y [body] =>
Expertsvar:2024-10-28 20:41:32

Hej Hanna Det finns många både offentliga och privata äldreboenden på Costa del Sol, och där är alla nationaliteter som är bofasta här välkomna men det finns inget som är uteslutande för svenskar.
Richard Björkman/Sydkusten
[ingress] => Finns det äldre boende för svenskar på solkusten? Tack på förhand
Hanna [headline] => Äldreboende på kusten ? [page] => 0 [modified] => 20241028204132 [created] => 20241026203517 [publishStart] => 20241026203500 [publishStop] => 20291025203559 [fullArticle] => Äldreboende på kusten ? Finns det äldre boende för svenskar på solkusten? Tack på förhand
Hanna
Expertsvar:2024-10-28 20:41:32

Hej Hanna Det finns många både offentliga och privata äldreboenden på Costa del Sol, och där är alla nationaliteter som är bofasta här välkomna men det finns inget som är uteslutande för svenskar.
Richard Björkman/Sydkusten
[puff] => [member] => p [commercialArticle] => n [includeInRss] => 1 [intressenter] => hannamostrom2@gmail.com, [deletionHash] => 7649da25c223056997d435922d4751afe6f07c31 ) )

Fråga SK

Troliga fortkörningsböter?

FAQ MYNDIGHETER. Hej, har fått ett mail från Agencia Tributaria. Tror det rör sig om en trafikböter. Tyvärr skickat till fel adress och därför har böterna också gått till fel adress. Jag har inte fått/sett bötesdokumentet. Vad göra?Thomas
[läs mer]

Värdering av antikt och värdesaker?

FAQ ÖVRIGT. Min väninna Helen tyckte jag skulle kontakta Rickard Björkman, som representant för Bukowskis här i Spanien, för att titta på några saker från mitt hem i La Campana innan flytten tillbaka till Sverige i slutet av februari .Vi kan ju höras ifall intresse finns.Marianne Silander
[läs mer]

Svenskt arv i kronor till spansk bank?

FAQ LAGAR. Jag funderar på att ta emot ett svenskt arv i kronor och låta beloppet stå på ett SEK konto i Bankinter tills kronan gått upp i värde innan växling till euro eller kanske ha kvar en del under flera år. Någon som vet om det komplicerar "Modelo 720" eller påverkar annat om det emottagna arvet behålls i SEK konto på spansk bank under flera år? Kanske också kommer att köpa hus i Sverige i framtiden och då föra över SEK). Och blir det komplicerat med redovisning/skatter att senare använda WISE för att växla större belopp till euros och skicka tillbaks till euro konto undan för undan senare? Kan någon rekommendera en "gestoria" på Costa del Sol med erfarenhet av svenska arv?SK
[läs mer]

Beskattning i Spanien?

FAQ MYNDIGHETER. Min fru ska beskattas enl inkomstlagen. Skattemyndigheten begär ett intyg från spanska skattemyndigheter. Har någon erfarenhet av detta och hur har ni i så fall gjort?Ingemar Zellbi
[läs mer]

Använda svenskt bank-id isf Cl@ve mfl?

FAQ MYNDIGHETER. Snubblade över denna optimistiska text:https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/snart-kan-du-identifiera-dig-med-bankid-i-offentliga-e-tjanster-utomlandsEftersom jag under en tid har velat skaffa elektroniskt id men samtidigt har avskräckts av den omständliga spanska proceduren med personliga besök, köer och dylikt så har det hittills inte blivit av att skaffa Cl@ve mfl. Nu verkar det som om det inte skulle behövas? Vill tex kunna registrera Modelo 210, kolla fastighetsuppgifter och liknande.Någon som vet mer?.
[läs mer]

Går det att söka på licensnummer?

FAQ BOSTAD. Om jag har ett licensnummer, kan jag få reda på vilken eller vilka fastigheter eller lägenheter som ligger under det numret? Ska hyra några veckor och har varit i kontakt med en, men vill liksom veta så att allt stämmer. Vill inte jättegärna åka ner efter att ha betalat hälften, och upptäcka att lägenheten inte ens finns.Hans
[läs mer och svara/kommentera]

Hjälp vid sjukdom?

FAQ ÖVRIGT. Kan man få hjälp (resident) vid sjukdom såsom städning, osv? Kvinna använder rollator och kan knappt gå. Mannen kommer hem efter hjärntumör operation och får ej gå ensam. Måste ha stöd. TackErna
[läs mer]

Betala ITV online?

FAQ ÖVRIGT. Hej!Jag har bokat tid för ITV och tänkte betala online. Vilken sida skall jag gå in på?Iger
[läs mer]

Någon som har hittat ett svenskt pass?

FAQ ÖVRIGT. Har tappat ett svenskt pass i Puerto Marina, i taxin eller på gatan. Hoppas någon har hittat det. Kim Holmström
[läs mer]

Skatt på uthyrning?

FAQ BOSTAD. Om man som bosatt och skattskyldig i Sverige hyr ut sin fastighet i Spanien, vart ska man då betala skatt på uthyrningen? När plattformar för uthyrning från och med 2023 tvingas delge uppgifter, visar de då bara uthyrningen i eget land till respektive skatteverk eller finns risk att både länder nu kommer vilja kräva in skatt på samma uthyrning? Svårt att göra rätt
[läs mer och svara/kommentera]

Bil till Sverige/Alingsås?

FAQ TRANSPORT. Jag undrar om det är någon som skulle ha behov att få sin bil körd till Sverige. Jag har en del saker (läs skivor) som skall transporteras till Sverige. Idéer är välkomna. Hans
[läs mer]

Pristabellen på el?

FAQ KONSUMENT. Hej, Jag har förgäves letat efter en tabell som visar hur priset på el varierar under 24-timmar men inte hittat någon. Kan ni hjälpa och ge mig länken till en sådan tabell? Einar
[läs mer och svara/kommentera]

Var köpa vin direkt på bodegan?

FAQ KONSUMENT. Hej. Jag undrar var i området på Costa del Sol, Málaga till Mijas finns vingård? Jag vill åka ditt och köpa några flaska vin direkt från bonde. Och vad kostar flaska rödvin hos vinodlare? Sam
[läs mer och svara/kommentera]

Cykelolycka på Costa Tropical?

FAQ KULTUR & SPORT. Hej SK, det var en otäck olycka i lördags mellan Salobreña och Almuñécar, på väg 340 strax efter lunch. Vet ni något om den ... eller vart jag kan läsa? Mvh Robert Nilsson Robert
[läs mer]

Äldreboende på kusten ?

FAQ BOSTAD. Finns det äldre boende för svenskar på solkusten? Tack på förhand Hanna
[läs mer och svara/kommentera]

Följ oss

FacebookInstagram

Vädret i Málaga

REKOMMENDERAT PÅ SK-TV

Fler filmer från SK-tv