2020-03-22 02:43:26
Ja, det är många husbilar som gjort resan och fler är på väg. Jag kom hem till Skåne 19/3 sent med TT-Line
Mike
Ja, det är många husbilar som gjort resan och fler är på väg. Jag kom hem till Skåne 19/3 sent med TT-Line
Mike
2020-03-22 12:24:07
Hej Jens.rnJag följer din fråga och hoppas du ger en rapport när du är åter i Sverige i denna tråd. Har du möjlighet att ge rapport under själva resan vore det ju toppen. Kanske åker ni med husbil om inte så är jag intresserad av om hotellen fungerar i Frankrike och Tyskland.rnAllt gott. Bästa hälsningrn
Anne-Kristin
Hej Jens.rnJag följer din fråga och hoppas du ger en rapport när du är åter i Sverige i denna tråd. Har du möjlighet att ge rapport under själva resan vore det ju toppen. Kanske åker ni med husbil om inte så är jag intresserad av om hotellen fungerar i Frankrike och Tyskland.rnAllt gott. Bästa hälsningrn
Anne-Kristin
2020-03-22 14:35:02
Hej,rnmin fru och jag planerar att köra personbil till Sverige på fredag 27/3. Är intresserad av om bensinstationer och hotell i Frankrike och Tyskland är öppna.rnBästa hälsningarrnPeter
peter
Hej,rnmin fru och jag planerar att köra personbil till Sverige på fredag 27/3. Är intresserad av om bensinstationer och hotell i Frankrike och Tyskland är öppna.rnBästa hälsningarrnPeter
peter
2020-03-22 15:00:59
Jag bor och arbetar, på sjukhus, i Frankrike. Jag vill ifrågasätta det lämpliga att köra genom alla dessa länder!? Vi lever ju här i princip i isolering! Mina barn har inte varit ute på en vecka. Tänk hur många ni kan smitta på vägen: när ni tankar, handlar mat...Ni kan knappast vara säkra på att ni själva inte är infekterade. Tänk efter!
Åsa
Jag bor och arbetar, på sjukhus, i Frankrike. Jag vill ifrågasätta det lämpliga att köra genom alla dessa länder!? Vi lever ju här i princip i isolering! Mina barn har inte varit ute på en vecka. Tänk hur många ni kan smitta på vägen: när ni tankar, handlar mat...Ni kan knappast vara säkra på att ni själva inte är infekterade. Tänk efter!
Åsa
2020-03-22 15:43:41
Går det att köra E75 från Tessaloniki till G stad, Polen,?
Lj
Går det att köra E75 från Tessaloniki till G stad, Polen,?
Lj
2020-03-22 16:36:15
Åsa, det här är bara toppen av det isberg av bristande konsekvenstänk som svenskar lider av under den här epidemin. Att isolera sig gäller "alla andra", själv kan man åka på skidsemester och hänga på after ski. Att avstå från att resa genom x antal länder gäller "alla andra", själv måste man ju maxa husbilens användning. Att 70+ ska stanna hemma pga riskgrupp gäller definitivt inte 40-talister för de är ju unga. Mycket relevant fråga av dig men jag tror tyvärr att du är en ropandes röst i öknen.
Skakar på huvudet i misstro
Åsa, det här är bara toppen av det isberg av bristande konsekvenstänk som svenskar lider av under den här epidemin. Att isolera sig gäller "alla andra", själv kan man åka på skidsemester och hänga på after ski. Att avstå från att resa genom x antal länder gäller "alla andra", själv måste man ju maxa husbilens användning. Att 70+ ska stanna hemma pga riskgrupp gäller definitivt inte 40-talister för de är ju unga. Mycket relevant fråga av dig men jag tror tyvärr att du är en ropandes röst i öknen.
Skakar på huvudet i misstro
2020-03-22 17:07:40
Man kan bara skaka på huvudet åt hur lågbegåvade det finns i samhället. Att ni som undrar om man kan köra har rösträtt är ett mirakel.
Borde skjutas
Man kan bara skaka på huvudet åt hur lågbegåvade det finns i samhället. Att ni som undrar om man kan köra har rösträtt är ett mirakel.
Borde skjutas
2020-03-22 17:47:23
Knappt en människa funderar mer än ett par sekunder gällande säsongsinfluensan, så varför göra det nu? Hade man inte vetat om detta virus, eller testat för det, så är det enda som som synts i statistiken gällande dödsfall i influensaliknande fall detta år är ett lite tuffare år med ett lite högre antal dödsfall än vanligtvis.
Fiasko
Knappt en människa funderar mer än ett par sekunder gällande säsongsinfluensan, så varför göra det nu? Hade man inte vetat om detta virus, eller testat för det, så är det enda som som synts i statistiken gällande dödsfall i influensaliknande fall detta år är ett lite tuffare år med ett lite högre antal dödsfall än vanligtvis.
Fiasko
2020-03-22 17:52:42
LjrnGränserna är stängda på Balkan som Serbien, Bulgarien, Ungern och ÖsterrikernGJ
GJ
LjrnGränserna är stängda på Balkan som Serbien, Bulgarien, Ungern och ÖsterrikernGJ
GJ
2020-03-22 18:06:53
Har åkt från Faro och är nu i Rostock. Endast Frankrike hade en gränskontroll. I Tyskland inte en polis.
Geda
Har åkt från Faro och är nu i Rostock. Endast Frankrike hade en gränskontroll. I Tyskland inte en polis.
Geda
2020-03-22 18:25:15
Vi sitter i karantän i spanien med husbil skulle varit hemma till påsk men tar inga risker vi kommer hem nån gång lider ingen nöd. Anonym
Vi sitter i karantän i spanien med husbil skulle varit hemma till påsk men tar inga risker vi kommer hem nån gång lider ingen nöd. Anonym
Expertsvar:2020-03-22 18:27:32
Fiasko Din kommentar är både statistiskt känslokall och verklighetsfrånvarande och behöver ett gensvar. I Spanien avlider i genomsnitt 6.300 människor om året av säsongsinfluensa, men de gär det inte samtidigt och de gör det efter skälig vård. Vad som med all säkerhet kommer att ske nu är att lika många (till) kommer att dö på bara några veckor och många av dessa på grund av att de ej kunnat få den vård de behövde, då det saknas både sängplatser och respiratorer till alla.
Mats Björkman/Sydkusten
Fiasko Din kommentar är både statistiskt känslokall och verklighetsfrånvarande och behöver ett gensvar. I Spanien avlider i genomsnitt 6.300 människor om året av säsongsinfluensa, men de gär det inte samtidigt och de gör det efter skälig vård. Vad som med all säkerhet kommer att ske nu är att lika många (till) kommer att dö på bara några veckor och många av dessa på grund av att de ej kunnat få den vård de behövde, då det saknas både sängplatser och respiratorer till alla.
Mats Björkman/Sydkusten
2020-03-22 20:28:00
Tyskland har stängt alla övernattningsmöjligheter för turister.
Renée Danielsson
Tyskland har stängt alla övernattningsmöjligheter för turister.
Renée Danielsson
2020-03-22 23:49:01
Google maps
Ali
Google maps
Ali
2020-03-23 00:21:48
Här har vi en vänlig och trevlig människa som frågar om hen kan köra hem sin bil genom Europa. Genast svarar ett antal självutnämnda experter och bezzerwissers att frågeställaren är lågbegåvad, dum etc, istället för att ge ett råd eller svar. Detta är en stor fara i dessa kristider, personer som alltid vet bättre och som gapar ut skällsord över andra som inte är ”lika fina och kloka” som dom själva. rnVem smittar man om man sitter i en bil och kör? Fy för bezzerwissers.
Peron
Här har vi en vänlig och trevlig människa som frågar om hen kan köra hem sin bil genom Europa. Genast svarar ett antal självutnämnda experter och bezzerwissers att frågeställaren är lågbegåvad, dum etc, istället för att ge ett råd eller svar. Detta är en stor fara i dessa kristider, personer som alltid vet bättre och som gapar ut skällsord över andra som inte är ”lika fina och kloka” som dom själva. rnVem smittar man om man sitter i en bil och kör? Fy för bezzerwissers.
Peron
2020-03-23 05:05:12
Vi får inte stanna på campingen i Spanien då msn stänger ner dessa helt. Vad är då alternativet till att åka mot Sverige. Näppeligen smittar man fler om man handlar mat under resten än man gör när man handlar mat här. Tänkning går att genomföra med kort. Nej jag är övertygad omatt hemvändande nord europer inte är det stora problemet just nu. Spanien vill bli av med så många potentiella vårdbehövande de kan just nu
Kjell
Vi får inte stanna på campingen i Spanien då msn stänger ner dessa helt. Vad är då alternativet till att åka mot Sverige. Näppeligen smittar man fler om man handlar mat under resten än man gör när man handlar mat här. Tänkning går att genomföra med kort. Nej jag är övertygad omatt hemvändande nord europer inte är det stora problemet just nu. Spanien vill bli av med så många potentiella vårdbehövande de kan just nu
Kjell
2020-03-23 07:32:42
Det finns alltid dom som skiter i allt. Bare sitt eget ego gäller. Hela ansvaret vilar på vårt styre med Löven i spetsen. Typiskt sverige att agera så lamt. Löven med sitt jag avråder resande. Direkt förbud och stängda gränser krävs. rnVi har ett katastrofalt styre.
Olof
Det finns alltid dom som skiter i allt. Bare sitt eget ego gäller. Hela ansvaret vilar på vårt styre med Löven i spetsen. Typiskt sverige att agera så lamt. Löven med sitt jag avråder resande. Direkt förbud och stängda gränser krävs. rnVi har ett katastrofalt styre.
Olof
2020-03-23 07:33:06
Transit utan övernattning annat än i bilen lär vara möjligt.
Ulf Bergqvist
Transit utan övernattning annat än i bilen lär vara möjligt.
Ulf Bergqvist
2020-03-23 07:56:53
Hej expertsvar. Är det dock icke så att en helt vanlig dag dör det 300 personer under alla omständigheter i ett land som Italien, Frankrike eller Storbritannien? På hela planeten ca 240 000. 7 miljarder människor som lever till de blir åtti... rnDe som avlider är olika sårbara kategorier. Det är djupt tragiskt i det enskilda fallet. Men det borde ju vara så att män lägger krutet på att isolera dessa grupper och inte resten av samhället. Och visst bör man vara hemma som krasslig. Men betänk kostnaden för att hålla 2 miljoner studerande hemma i 1 dag om vi räknar detta som produktivt arbete, där var och en max arbetar 10 000 dagar av sitt liv. 2milj /10t = 200 livsinsatser , på 10 dagar stängd skola blir det 2000, alltså motsvarande 2000 döda. rnRent samhällsekonomiskt visar detta enkla exempel av en begrönsad sektor att det inte är motiverat att släcka ner världsekonomin. Alltså är insatserna med att släcka ned hela ekonomin mångfalt värre än själva pandemin. rnHåller med Fiasko, Kjell, peron
Kan räkna
Hej expertsvar. Är det dock icke så att en helt vanlig dag dör det 300 personer under alla omständigheter i ett land som Italien, Frankrike eller Storbritannien? På hela planeten ca 240 000. 7 miljarder människor som lever till de blir åtti... rnDe som avlider är olika sårbara kategorier. Det är djupt tragiskt i det enskilda fallet. Men det borde ju vara så att män lägger krutet på att isolera dessa grupper och inte resten av samhället. Och visst bör man vara hemma som krasslig. Men betänk kostnaden för att hålla 2 miljoner studerande hemma i 1 dag om vi räknar detta som produktivt arbete, där var och en max arbetar 10 000 dagar av sitt liv. 2milj /10t = 200 livsinsatser , på 10 dagar stängd skola blir det 2000, alltså motsvarande 2000 döda. rnRent samhällsekonomiskt visar detta enkla exempel av en begrönsad sektor att det inte är motiverat att släcka ner världsekonomin. Alltså är insatserna med att släcka ned hela ekonomin mångfalt värre än själva pandemin. rnHåller med Fiasko, Kjell, peron
Kan räkna
2020-03-23 10:37:56
Det är tragiskt att folk grälar i kristider. Kom med fakta så kan folk få avgöra hur de vill göra. Ingen vet anledningen till att de måste hem. Uppmuntra inte ett bättre beteende med ett dåligt sådant Två fel blir aldrig ett rätt. Ta vara på varandra och er själva
Morihana.
Det är tragiskt att folk grälar i kristider. Kom med fakta så kan folk få avgöra hur de vill göra. Ingen vet anledningen till att de måste hem. Uppmuntra inte ett bättre beteende med ett dåligt sådant Två fel blir aldrig ett rätt. Ta vara på varandra och er själva
Morihana.
2020-03-23 13:38:05
Ingen vet väl egentligen om det är lämpligt eller inte att åka bil genom Europa i dessa tider.rnOm jag hade varit i den situationen så hade jag satsat på att försöka övernatta i bilen, tanka med kort och varit så noga det någonsin går med hygienen om man måste besöka någon affär längs vägen. Tycker inte man ska påstå att folk är dumma i huvudet o att de borde skjutas, vi vet ju inte vad orsaken är att de är ute längs vägarna. rnDe försöker ju trots allt bara ta sig hem... rnNog varit lite annorlunda om resan gått i andra riktningen. Vi har väl alla egentligen blivit lite mer eller mindre tagna på sängen, så att säga... rnÄr ju inte riktigt vana drabbas av sånt här i denna delen av världen, men jag tror att vi nog kan räkna med att det kommer att bli vanligare framöver, tyvärr. För ca hundra år sen hade vi spanska sjukan, råden som folk fick då var att man skulle vara extra noga med hygienen, inte ge sig ut där det vistas mycket folk o sist men inte minst använda sitt sunda förnuft. rnLika aktuellt idag, var så försiktiga ni kan, ta ansvar för era handlingar, var rädda om era medmänniskor. rnJust nu har vi inte en aning om vilka som är smittade och som således är smittbärare, kan vara vilka som helst av oss. rnTill slut, ni som är på väg hem längs vägarna: Kör försiktigt och var rädda om er!rnTack för mig!
Sven-Erik
Ingen vet väl egentligen om det är lämpligt eller inte att åka bil genom Europa i dessa tider.rnOm jag hade varit i den situationen så hade jag satsat på att försöka övernatta i bilen, tanka med kort och varit så noga det någonsin går med hygienen om man måste besöka någon affär längs vägen. Tycker inte man ska påstå att folk är dumma i huvudet o att de borde skjutas, vi vet ju inte vad orsaken är att de är ute längs vägarna. rnDe försöker ju trots allt bara ta sig hem... rnNog varit lite annorlunda om resan gått i andra riktningen. Vi har väl alla egentligen blivit lite mer eller mindre tagna på sängen, så att säga... rnÄr ju inte riktigt vana drabbas av sånt här i denna delen av världen, men jag tror att vi nog kan räkna med att det kommer att bli vanligare framöver, tyvärr. För ca hundra år sen hade vi spanska sjukan, råden som folk fick då var att man skulle vara extra noga med hygienen, inte ge sig ut där det vistas mycket folk o sist men inte minst använda sitt sunda förnuft. rnLika aktuellt idag, var så försiktiga ni kan, ta ansvar för era handlingar, var rädda om era medmänniskor. rnJust nu har vi inte en aning om vilka som är smittade och som således är smittbärare, kan vara vilka som helst av oss. rnTill slut, ni som är på väg hem längs vägarna: Kör försiktigt och var rädda om er!rnTack för mig!
Sven-Erik
2020-03-23 16:04:55
Vi kommer troligtvis att köra svenskreggad personbil med hund från Torrevieja; tankar fullt med kort; ngt toabesök; bilen full med vatten bröd, salami, bananer; lutar oss i bilen; 2 som kör. Att flyga är risikofyllt eftersom det handlar om samma luft i 4 timmar; sitter som i en sardinburk; trångt på flygplatsen i köer + tåget sista biten och en massa smitta; fyller 77 idag med underliggande sjukdom etc. Jag "spritar" mig dygnet runt och tvättar mig som man ska; jag kommer inte att smitta ngn men jag kan bli smittad men kommer att tillbringa 99% av tiden i bilen; hunden är drygt 13 år så hon sover mest. Aldrig längtat från Spanien i hela mitt liv, 27 år lgh på Solkusten tidigare och jag är en tuff kvinna som nästan alltid kört ensam men nu mår jag dåligt; tänker på alla som kvävs till döds; av lunginflammation, hjärtstopp, njurevistas etc allt p g a Corona. Väl hemma i mitt hus, beställer jag en riktig saneringsmask och beställer on line + mkt få butiksbesök och sen blir det självvald isolering tills det finns en medicin. Jag har två, mobiler, dvd, Internet hemma inget synd om mig alls där, bara jag kommer hem. Packar lite varje dag och har urdålig sömn.
Pirrelille
Vi kommer troligtvis att köra svenskreggad personbil med hund från Torrevieja; tankar fullt med kort; ngt toabesök; bilen full med vatten bröd, salami, bananer; lutar oss i bilen; 2 som kör. Att flyga är risikofyllt eftersom det handlar om samma luft i 4 timmar; sitter som i en sardinburk; trångt på flygplatsen i köer + tåget sista biten och en massa smitta; fyller 77 idag med underliggande sjukdom etc. Jag "spritar" mig dygnet runt och tvättar mig som man ska; jag kommer inte att smitta ngn men jag kan bli smittad men kommer att tillbringa 99% av tiden i bilen; hunden är drygt 13 år så hon sover mest. Aldrig längtat från Spanien i hela mitt liv, 27 år lgh på Solkusten tidigare och jag är en tuff kvinna som nästan alltid kört ensam men nu mår jag dåligt; tänker på alla som kvävs till döds; av lunginflammation, hjärtstopp, njurevistas etc allt p g a Corona. Väl hemma i mitt hus, beställer jag en riktig saneringsmask och beställer on line + mkt få butiksbesök och sen blir det självvald isolering tills det finns en medicin. Jag har två, mobiler, dvd, Internet hemma inget synd om mig alls där, bara jag kommer hem. Packar lite varje dag och har urdålig sömn.
Pirrelille
2020-03-23 16:25:17
Hejsan har vänner som fick Tysklands polis att köra dom till gränsen
Robert
Hejsan har vänner som fick Tysklands polis att köra dom till gränsen
Robert
2020-03-23 18:41:00
Ärlig fråga; ni som först nu har fått panik och vill "hem" - vilken sten har ni levt under de senaste månaderna? Rationella människor med konsekvenstänk hade agerat för länge sedan! Helt ok att ta risker i livet, men vad ger er rätt att riskera andras liv?
Frågande
Ärlig fråga; ni som först nu har fått panik och vill "hem" - vilken sten har ni levt under de senaste månaderna? Rationella människor med konsekvenstänk hade agerat för länge sedan! Helt ok att ta risker i livet, men vad ger er rätt att riskera andras liv?
Frågande
2020-03-23 21:54:38
Anlände idag (23.3) till Sverige efter 1 veckas körning med husbil från Santa Pola i Spanien. Inga problem vid gränserna. Körde via Luxemburg för att undvika köerna vid Mulhouse och efter gränsen mot Tyskland var det poliskontroll som alla fick köra långsamt igenom. Ingen tilltalade oss förrän vid passagen till Danmark efter Flensburg där tullaren frågade om vi hade full tank vilket vi hade. Sedan över broarna till Sverige. Stod på ställplatser och bensinstationerna var öppna men i vissa fick man betala från utsidan genom lucka.Vi hade mat för hela resan i bilen när vi startade och i övrigt använde vi husbilens faciliteter för att i möjligaste mån undvika att utsätta oss själva och andra för risker. I det ingick också att undvika färjor varför vi valde att köra den längre vägen över de danska broarna.
Leif Englund
Anlände idag (23.3) till Sverige efter 1 veckas körning med husbil från Santa Pola i Spanien. Inga problem vid gränserna. Körde via Luxemburg för att undvika köerna vid Mulhouse och efter gränsen mot Tyskland var det poliskontroll som alla fick köra långsamt igenom. Ingen tilltalade oss förrän vid passagen till Danmark efter Flensburg där tullaren frågade om vi hade full tank vilket vi hade. Sedan över broarna till Sverige. Stod på ställplatser och bensinstationerna var öppna men i vissa fick man betala från utsidan genom lucka.Vi hade mat för hela resan i bilen när vi startade och i övrigt använde vi husbilens faciliteter för att i möjligaste mån undvika att utsätta oss själva och andra för risker. I det ingick också att undvika färjor varför vi valde att köra den längre vägen över de danska broarna.
Leif Englund
2020-03-23 22:07:25
Johan Giesecke, smittskyddsexpert och rådgivare åt Världshälsoorganisationen. Han har ett annat råd: gå ut i vårsolen.rn– Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk, säger han i Morgonstudion.rnI dessa coronatider kan många känna sig oroliga för att gå ut, och i stället välja att stanna hemma. Det är alltså något Johan Giesecke starkt avråder ifrån.rnrn– Det är väldigt många som sitter hemma och det ska ni inte göra. Ni ska gå ut och promenera i vårsolen. Ta frisk luft. Ta med en kompis och gå på en meters avstånd. Krama inte grannen. Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk. Det är farligt för hälsan att sitta hemma också, säger han i Morgonstudion.rnrnGällande alarmismen och offentliga röster som säger att man måste hålla sig helt avskild svarar Johan Giesecke:rnrn– Men det måste man väl kunna om man är ute och går? Man får väl välja en park, runda folk och inte gå på dem.rn
Sunt förnuft
Johan Giesecke, smittskyddsexpert och rådgivare åt Världshälsoorganisationen. Han har ett annat råd: gå ut i vårsolen.rn– Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk, säger han i Morgonstudion.rnI dessa coronatider kan många känna sig oroliga för att gå ut, och i stället välja att stanna hemma. Det är alltså något Johan Giesecke starkt avråder ifrån.rnrn– Det är väldigt många som sitter hemma och det ska ni inte göra. Ni ska gå ut och promenera i vårsolen. Ta frisk luft. Ta med en kompis och gå på en meters avstånd. Krama inte grannen. Ta med dig en termos och sätt dig på en parkbänk. Det är farligt för hälsan att sitta hemma också, säger han i Morgonstudion.rnrnGällande alarmismen och offentliga röster som säger att man måste hålla sig helt avskild svarar Johan Giesecke:rnrn– Men det måste man väl kunna om man är ute och går? Man får väl välja en park, runda folk och inte gå på dem.rn
Sunt förnuft
2020-03-24 08:35:49
Trist att notera det vanliga svenska moraliserandet i vissa insändare - det är inte alls troligt att en bilfärd från Spanien till Sverige skulle smitta någon!Skulle en bensinstation i Frankrike vara farligare än mataffären i Spanien? Det land som verkligen är smitthärd är ju i så fall Sverige där det mesta av livet rullar på som vanligt.
PG Eriksson
Trist att notera det vanliga svenska moraliserandet i vissa insändare - det är inte alls troligt att en bilfärd från Spanien till Sverige skulle smitta någon!Skulle en bensinstation i Frankrike vara farligare än mataffären i Spanien? Det land som verkligen är smitthärd är ju i så fall Sverige där det mesta av livet rullar på som vanligt.
PG Eriksson
2020-03-24 09:11:32
NI som Fördummer och är Otrevliga sitterf förmodligen i er "Trygga värld" men Jag säger ,NI som vill hem och kör ska naturligtvis göra det, VAR kan du va Säkrare än i DIN bil där du känner dig säker och DU tankar med Kort kan sova några dar i bilen, lite stökigt men du vet varför du gör det och enligt uppgift är det lugnt från Spanien, Frankrike är det mesta stängt men Tyskland har Bensinstationer där man kan handla så NI behöver inte Utsätta Er eller Andra för Fara utan åk hem om ni känner er Tryggare i Detta Snurriga Land där många värkar skita i allt och bara Tänker EGO. Ha en bra Resa och Stressa lnte.
Reine
NI som Fördummer och är Otrevliga sitterf förmodligen i er "Trygga värld" men Jag säger ,NI som vill hem och kör ska naturligtvis göra det, VAR kan du va Säkrare än i DIN bil där du känner dig säker och DU tankar med Kort kan sova några dar i bilen, lite stökigt men du vet varför du gör det och enligt uppgift är det lugnt från Spanien, Frankrike är det mesta stängt men Tyskland har Bensinstationer där man kan handla så NI behöver inte Utsätta Er eller Andra för Fara utan åk hem om ni känner er Tryggare i Detta Snurriga Land där många värkar skita i allt och bara Tänker EGO. Ha en bra Resa och Stressa lnte.
Reine
2020-03-24 09:30:18
Vi åkte från Spanien den 20 mars med bil till Sverige. Gick bra inga problem vid gränserna men det finns inga hotell i Tyskland för privatpersoner. Lycka till!
Bilresa
Vi åkte från Spanien den 20 mars med bil till Sverige. Gick bra inga problem vid gränserna men det finns inga hotell i Tyskland för privatpersoner. Lycka till!
Bilresa
Expertsvar:2020-03-24 09:31:26
Det är förståeligt att känslorna svallar i dessa oroliga tider, men de som inte kan låta bli att förolämpa andra kommer i första stadiet att få sina inlägg raderade, i andra stadiet blockeras de och i tredje stadiet stängs tråden i sin helhet, till allas förtret.
Mats Björkman/Sydkusten
rn Det är förståeligt att känslorna svallar i dessa oroliga tider, men de som inte kan låta bli att förolämpa andra kommer i första stadiet att få sina inlägg raderade, i andra stadiet blockeras de och i tredje stadiet stängs tråden i sin helhet, till allas förtret.
Mats Björkman/Sydkusten
rn rn 2020-03-24 10:30:22rn
Mats och Richard, ett stort tack för det jobb ni lägger ner, för att vi vanliga döda, skall få så mycket information, som det bara går. "Gnällpällarna" i klagomuren, kanske kan förstå/lära sig något.rn
"Stibban"rn
rn Mats och Richard, ett stort tack för det jobb ni lägger ner, för att vi vanliga döda, skall få så mycket information, som det bara går. "Gnällpällarna" i klagomuren, kanske kan förstå/lära sig något.rn
"Stibban"rn
rn rn 2020-03-24 11:59:00rn
Hej så fort det är kris då ska vi snabbt hem till mamma! varför ? varit fast boende i spanien 5 år ger dom en chans att visa vad det kan göra åt situationen, tyvärr räknas allt i pengar till och med livet hemsk att tänka så suerte! alla 65 plus pensionerad parrnallternativet till ålderdom ar inget hit .rn
petterrn
rn Hej så fort det är kris då ska vi snabbt hem till mamma! varför ? varit fast boende i spanien 5 år ger dom en chans att visa vad det kan göra åt situationen, tyvärr räknas allt i pengar till och med livet hemsk att tänka så suerte! alla 65 plus pensionerad parrnallternativet till ålderdom ar inget hit .rn
petterrn
rn rn 2020-03-24 17:09:07rn
Varför man bör åka hem - är ju för att ta hänsyn till den Spanska befolkningen. Varje person som lämnar Spanien och i med detta minskar risken för att smittas o behöva vård underlättar ju för den spanska sjukvården som har nog stort problem att vårda den egna befolkningen. Naturligtvis skall man undvika kontakter med lokalbefolkningen under hemresan.rn
Åke Sandorfrn
rn Varför man bör åka hem - är ju för att ta hänsyn till den Spanska befolkningen. Varje person som lämnar Spanien och i med detta minskar risken för att smittas o behöva vård underlättar ju för den spanska sjukvården som har nog stort problem att vårda den egna befolkningen. Naturligtvis skall man undvika kontakter med lokalbefolkningen under hemresan.rn
Åke Sandorfrn
rn rn 2020-03-24 20:52:58rn
För er som kör personbil till Sverigernkan det kanske vara värt att köra viarnLuxemburg, Belgien och Holland. Kollarnvar det är lättast att komma överrngränserna. rnI Padborg i Danmark, precis efter tyskarngränsen finns ett obemannat motell, rnLyran. Betala på nätet och få kod. Inga mänskliga kontakter!rn
Renée Danielssonrn
rn För er som kör personbil till Sverigernkan det kanske vara värt att köra viarnLuxemburg, Belgien och Holland. Kollarnvar det är lättast att komma överrngränserna. rnI Padborg i Danmark, precis efter tyskarngränsen finns ett obemannat motell, rnLyran. Betala på nätet och få kod. Inga mänskliga kontakter!rn
Renée Danielssonrn
2020-03-29 03:10:28
Buhl, Ost nära Baden Baden: första stället med riktig service, sen Torrevieja; man får gå in i butiken och kan fixa sitt kaffe själv och aldrig har en Bockwurst smakat så gott. Det är en Shellmack på Autobahn nattöppen.
Pirrelille
rn Buhl, Ost nära Baden Baden: första stället med riktig service, sen Torrevieja; man får gå in i butiken och kan fixa sitt kaffe själv och aldrig har en Bockwurst smakat så gott. Det är en Shellmack på Autobahn nattöppen.
Pirrelille
2020-03-29 12:14:14
29 mars varm mat på färjan Puttgarden - Rödby, 3 personbilar+ 5 lastbilar. Normal passkontroll i Danmark.
Pirrelille
rn 29 mars varm mat på färjan Puttgarden - Rödby, 3 personbilar+ 5 lastbilar. Normal passkontroll i Danmark.
Pirrelille
2020-03-29 12:27:33
Tack pirrelille
Jens
rn rn Tack pirrelille
Jens
2020-03-30 11:55:45
Jag åker 15/6 från Alanya till Stockholm
Lj
rn Jag åker 15/6 från Alanya till Stockholm
Lj
2020-03-30 21:46:25
Mats och andra som klagar på hänsynslösa personer som resor genom europa i bil och husbil.rnVisst är det fördjäkligt med alla som smittas och t.o.m dör i denna pandemi.rnMen se detta med andra ögon. Likställ detta med ett pågående krig istället. Nog skulle vem som helst riskera sitt eget liv bara för att få komma hem till sina nära och kära. Dom kommer ju knappast att stanna för att medvetet smitta någon. Risken ter sig också minimal med tanke på utegångsförbud mm. De som kanske då ev. träffas gör ju detta på samma premisser på bensinstationer etc.rnNedvärdera inte människors omdömen. Visst finns det omdömeslösa men låt dom då bli smittade.rnLite respekt i all nöd till oss ALLA medborgare inom och utom landet som i stort sett övergetts av Sveriges "tafatta feministiska" regering.
UL
rn Mats och andra som klagar på hänsynslösa personer som resor genom europa i bil och husbil.rnVisst är det fördjäkligt med alla som smittas och t.o.m dör i denna pandemi.rnMen se detta med andra ögon. Likställ detta med ett pågående krig istället. Nog skulle vem som helst riskera sitt eget liv bara för att få komma hem till sina nära och kära. Dom kommer ju knappast att stanna för att medvetet smitta någon. Risken ter sig också minimal med tanke på utegångsförbud mm. De som kanske då ev. träffas gör ju detta på samma premisser på bensinstationer etc.rnNedvärdera inte människors omdömen. Visst finns det omdömeslösa men låt dom då bli smittade.rnLite respekt i all nöd till oss ALLA medborgare inom och utom landet som i stort sett övergetts av Sveriges "tafatta feministiska" regering.
UL
2020-04-01 07:06:52
Resumé : reste från Torrevieja, nästan non-stop; lördagen den 28 mars - i Sverige nästa dygn; 2 som körde; privatbilar mkt få eftersom Frankrike + Tyskland har samma bestämmelse som Spanien och bara enkel passkontroll; dessutom efter midnatt i Tyskland ingen tung trafik och för första gången, i mitt 77-åriga liv, var vi OFTA ensamma på 3-filig och 4-filig Autobahn och körde fort ( mer än 120 km) med Volvon 25 år gammal. Inga problem alls med vatten, frukt, avbokad ostpizzaslice o så vidare i bilen. Åk bil hem om ni kan. Lycka till!
Pirrelille
rn Resumé : reste från Torrevieja, nästan non-stop; lördagen den 28 mars - i Sverige nästa dygn; 2 som körde; privatbilar mkt få eftersom Frankrike + Tyskland har samma bestämmelse som Spanien och bara enkel passkontroll; dessutom efter midnatt i Tyskland ingen tung trafik och för första gången, i mitt 77-åriga liv, var vi OFTA ensamma på 3-filig och 4-filig Autobahn och körde fort ( mer än 120 km) med Volvon 25 år gammal. Inga problem alls med vatten, frukt, avbokad ostpizzaslice o så vidare i bilen. Åk bil hem om ni kan. Lycka till!
Pirrelille
2020-04-01 11:24:30
Att bila och bara vara på vägen är inga fara, att vara i naturen är ofarligt för 70+
Lj
rn Att bila och bara vara på vägen är inga fara, att vara i naturen är ofarligt för 70+
Lj
2020-04-05 06:08:12
Till Lotta Kristianstad: Vi åkte, 2 personer, 1 hund till Sverige från Torrevieja den 28 mars kl. 11:34. Ungefär samma samhällsbestämmelser i Frankrike + Tyskland som i Spanien dvs stängda hotell + rest men alla dygnetruntöppna tankställen har toaletterna öppna och man köpa, i samma lucka, som man betalar drivmedlet, varma/ drycker + förpackade smörgåsar / packat fikabröd. I Tyskland, på tankställen, kan man gå in i affären och köpa till ex Bockwurst / stor varma frikadeller att ta med sig. Tankade inte i Danmark men tror att de har ngn typ av försäljning i luckan. Därför ska man ha mat/frukt/vatten med sig. Inga köer och väldigt få personbilar + söndagar i Tyskland är tung trafik förbjuden. Det är troligtvis omöjligt att registrera en spansk bil nu och ta i vanliga fall 2 till 3 veckor. Köp hellre en brittisk reggad bil + förs i UK (dyrt men livet är viktigare). Glöm inte att täcka över överdelen av belysningen, enär den den är anpassad till vänstertrafik. Leta göra fordon på milanuncios.es coches, sökord: matrícula:inglesa/extranjero. Lycka till! Vi hade inga problem och stannade hela tiden på motorvägen!
Pirrelille
rn Till Lotta Kristianstad: Vi åkte, 2 personer, 1 hund till Sverige från Torrevieja den 28 mars kl. 11:34. Ungefär samma samhällsbestämmelser i Frankrike + Tyskland som i Spanien dvs stängda hotell + rest men alla dygnetruntöppna tankställen har toaletterna öppna och man köpa, i samma lucka, som man betalar drivmedlet, varma/ drycker + förpackade smörgåsar / packat fikabröd. I Tyskland, på tankställen, kan man gå in i affären och köpa till ex Bockwurst / stor varma frikadeller att ta med sig. Tankade inte i Danmark men tror att de har ngn typ av försäljning i luckan. Därför ska man ha mat/frukt/vatten med sig. Inga köer och väldigt få personbilar + söndagar i Tyskland är tung trafik förbjuden. Det är troligtvis omöjligt att registrera en spansk bil nu och ta i vanliga fall 2 till 3 veckor. Köp hellre en brittisk reggad bil + förs i UK (dyrt men livet är viktigare). Glöm inte att täcka över överdelen av belysningen, enär den den är anpassad till vänstertrafik. Leta göra fordon på milanuncios.es coches, sökord: matrícula:inglesa/extranjero. Lycka till! Vi hade inga problem och stannade hela tiden på motorvägen!
Pirrelille
2020-04-06 13:31:02
ÄR VÄGEN E75 mot Sverige genom Balkan öppen??
Lj
rn ÄR VÄGEN E75 mot Sverige genom Balkan öppen??
Lj
2020-04-07 15:46:39
Körde hem 3/4 med tre övernattningar på hotell anlände 6/4 nästan problemfrittrnAlcañiz Aparthotel Meseguer samt på B&B i Auxerre och Kiel. rnFem poliskontroller i Spanien, hemresa var giltigt skäl varje gång. rnKörde rakt upp mot Toulouse vid gränsövergången blev vi informerade om att vi måste skriva ett eget undertecknat intyg att vår vistelse i Frankrike endast avsåg transfer för att ta oss hem. rn135 euro i böter om du inte har gjort det och fastnar i en poliskontroll.rnVi valde att skriva till detta på våra personbevis vilket var ok för att få passera.rnYtterligare fyra poliskontroller i Frankrike fick vi och ingen frågade efter detta intyg men man vet ju inte hur väl informationen går ut till gendarmerna. Efter övernattningen i Auxerre fortsatte vi mot Liege. Inga fler poliskontroller och gränsen mot Belgien var obefintlig, ja vi såg den inte ens. Nästa gräns mot Tyskland passerades i 130km/h utan problem.rnIncheckning i Kiel gick förnämligt, ange att du reser i arbetet så slipper du fylla i en mängd papper. Välj A7:an upp till Danmark där gränskontroll finns, gränspassage via landsvägen är helt stängd. Transfer genom Danmark var inget problem, gränspolisen frågade bara efter pass och om vi skulle hem till Sverige.
Ulf Nilsson
rn Körde hem 3/4 med tre övernattningar på hotell anlände 6/4 nästan problemfrittrnAlcañiz Aparthotel Meseguer samt på B&B i Auxerre och Kiel. rnFem poliskontroller i Spanien, hemresa var giltigt skäl varje gång. rnKörde rakt upp mot Toulouse vid gränsövergången blev vi informerade om att vi måste skriva ett eget undertecknat intyg att vår vistelse i Frankrike endast avsåg transfer för att ta oss hem. rn135 euro i böter om du inte har gjort det och fastnar i en poliskontroll.rnVi valde att skriva till detta på våra personbevis vilket var ok för att få passera.rnYtterligare fyra poliskontroller i Frankrike fick vi och ingen frågade efter detta intyg men man vet ju inte hur väl informationen går ut till gendarmerna. Efter övernattningen i Auxerre fortsatte vi mot Liege. Inga fler poliskontroller och gränsen mot Belgien var obefintlig, ja vi såg den inte ens. Nästa gräns mot Tyskland passerades i 130km/h utan problem.rnIncheckning i Kiel gick förnämligt, ange att du reser i arbetet så slipper du fylla i en mängd papper. Välj A7:an upp till Danmark där gränskontroll finns, gränspassage via landsvägen är helt stängd. Transfer genom Danmark var inget problem, gränspolisen frågade bara efter pass och om vi skulle hem till Sverige.
Ulf Nilsson
2020-04-08 05:44:10
Jag har köpt ny spanskregistrerad bil,men är fortfarande skriven i Sverige. Får jag köra bilen hem till Sverige?
JNYR
rn Jag har köpt ny spanskregistrerad bil,men är fortfarande skriven i Sverige. Får jag köra bilen hem till Sverige?
JNYR
2020-04-08 10:10:41
Till jnyr; om du har svenskt pass + laddat ned dokumentet från den svenska ambassaden för " transit"i din mobil, är det ok! ; avgörande är passet; jag kollade med passkontrollen i Arlanda och de sa, att en person med svenskt pass aldrig blir avvisad vid gränsen; frågade eftersom jag är "resident" i London! Och bilen har du rättighet att köra 6 månader, minst, I Sverige.
Pirrelille
rn Till jnyr; om du har svenskt pass + laddat ned dokumentet från den svenska ambassaden för " transit"i din mobil, är det ok! ; avgörande är passet; jag kollade med passkontrollen i Arlanda och de sa, att en person med svenskt pass aldrig blir avvisad vid gränsen; frågade eftersom jag är "resident" i London! Och bilen har du rättighet att köra 6 månader, minst, I Sverige.
Pirrelille
2020-04-08 11:49:11
JNYR,rnHör med Transportstyrelsen vad som gäller din spanskregistrerade bil om du kör till Sverige.rnOm du hade varit registrerad som bosatt i Spanien skulle du få lov att köra din bil en längre tid i Sverige. Upp till ett år fick jag som svar från polisen när jag frågade för ca 10 år sedan. Om det fortfarande gäller vet jag inte. Men som bosatt i Sverige gäller en begränsning.
G
rn JNYR,rnHör med Transportstyrelsen vad som gäller din spanskregistrerade bil om du kör till Sverige.rnOm du hade varit registrerad som bosatt i Spanien skulle du få lov att köra din bil en längre tid i Sverige. Upp till ett år fick jag som svar från polisen när jag frågade för ca 10 år sedan. Om det fortfarande gäller vet jag inte. Men som bosatt i Sverige gäller en begränsning.
G
2020-04-08 11:50:55
Skulle varit signatur Gunnar
Gunnar
rn Skulle varit signatur Gunnar
Gunnar
2020-04-19 15:04:01
Vi tänker köra bil genom Europa upp från AlicanternSmittorisk, tror inte det, vi har suttit i vårt hus i 5 veckor utan att träffa någon.rnI så fall är inkubationstiden väääldigt långrnStannar på lägenhetshotell i Frankrike, fått alla papper från Ambassaden för Spanien Frankrike Luxemburg och TysklandrnInga affärsbesök, allt med oss som vi behöverrnSå ni som snackar om att vi inte tänker på andrarnTänk innan ni snackar, ni vet inte allt och framför allt så kanske det blir fel när ni öppnar brödluckanrnINGEN Vill smitta ned någon eller få SMITTA . !
Otto
rn Vi tänker köra bil genom Europa upp från AlicanternSmittorisk, tror inte det, vi har suttit i vårt hus i 5 veckor utan att träffa någon.rnI så fall är inkubationstiden väääldigt långrnStannar på lägenhetshotell i Frankrike, fått alla papper från Ambassaden för Spanien Frankrike Luxemburg och TysklandrnInga affärsbesök, allt med oss som vi behöverrnSå ni som snackar om att vi inte tänker på andrarnTänk innan ni snackar, ni vet inte allt och framför allt så kanske det blir fel när ni öppnar brödluckanrnINGEN Vill smitta ned någon eller få SMITTA . !
Otto
2020-04-19 15:20:03
Vi har åkt hem från Alozaina i södra Spanien startade torsdag fm 16/4 och är nu i skrivandes stund i Ljungby.Har husbil så vi har varit isolerade på hemfärden kört drygt 100 mil om dagen allt varit helt problemfritt .Körde Malaga Granada Barcelona Lyon Frankfurt Hamburg Puttgarden färja till Rödby satt kvar i husbilen de 45 min överfarten tog,väldigt lite trafik mest lastbilar.Så va inte rädda för att ta er hem alla väldigt vänliga vid passkontrollerna
Anonym
rn Vi har åkt hem från Alozaina i södra Spanien startade torsdag fm 16/4 och är nu i skrivandes stund i Ljungby.Har husbil så vi har varit isolerade på hemfärden kört drygt 100 mil om dagen allt varit helt problemfritt .Körde Malaga Granada Barcelona Lyon Frankfurt Hamburg Puttgarden färja till Rödby satt kvar i husbilen de 45 min överfarten tog,väldigt lite trafik mest lastbilar.Så va inte rädda för att ta er hem alla väldigt vänliga vid passkontrollerna
Anonym
2020-04-20 21:14:23
Tycker att tonen i detta flöde tyder på stressade och arga personer.rnDessutom en moderator som tycks smittad och raderar inlägg hejvilt.rnLåt folk berätta och vara sig själva.rnVem säger att du modererar på rätt sätt.rnLägg ner eller tänk en extra gång innan du raderar efter eget huvud.
Brolle
Tycker att tonen i detta flöde tyder på stressade och arga personer.rnDessutom en moderator som tycks smittad och raderar inlägg hejvilt.rnLåt folk berätta och vara sig själva.rnVem säger att du modererar på rätt sätt.rnLägg ner eller tänk en extra gång innan du raderar efter eget huvud.
Brolle
2020-04-21 12:54:09
Hej vet någon hur det e om man vill åka från Sverige till Spanien? kan man bara ta sin bil o åka till Spanien,blir man stoppad i någon gräns??vh.rn
Tatiana
Hej vet någon hur det e om man vill åka från Sverige till Spanien? kan man bara ta sin bil o åka till Spanien,blir man stoppad i någon gräns??vh.rn
Tatiana
2020-04-21 13:03:29
Tatiana,rnbara spanjorer och bofasta får, förutom vissa undantag,resa in i Spanien. EU/EES-medborgare får resa till sina hemländer. rnSe t.ex. info från AENA.rnrnhttp://www.aena.es 0.00 hours on March 23, the access of travelers through the external borders of Spain is restricted . Only nationals and residents in Spain may access; residents in other EU countries or Schengen Associated States to go to their places of residence; holders of and applying for a long-term visa issued by a Member State; Cross-border healthcare or elder care workers; personnel dedicated to the transport of goods; diplomatic staff; and due to duly justified force majeure
Gunnar
Tatiana,rnbara spanjorer och bofasta får, förutom vissa undantag,resa in i Spanien. EU/EES-medborgare får resa till sina hemländer. rnSe t.ex. info från AENA.rnrnhttp://www.aena.es 0.00 hours on March 23, the access of travelers through the external borders of Spain is restricted . Only nationals and residents in Spain may access; residents in other EU countries or Schengen Associated States to go to their places of residence; holders of and applying for a long-term visa issued by a Member State; Cross-border healthcare or elder care workers; personnel dedicated to the transport of goods; diplomatic staff; and due to duly justified force majeure
Gunnar
2020-04-22 01:12:31
Körde 14.4 de 3500 km till Sverige. Malaga-Burgos (hotell)-Tours (Hotell)- Dortmund (Hotell)- Kiel Stena Germanica till Göteborg. Vissa restauranger levererar till hotell. Bensinstationer öppna + ibland öven mat. Viktigt med personbevis, brev från franska ambassaden, pass. Flera poliskontroller men ok. Resan tog 4 dygn o ca 90 mil per dag. Bara lastbilar i Spanien och Frankrike
Carl
Körde 14.4 de 3500 km till Sverige. Malaga-Burgos (hotell)-Tours (Hotell)- Dortmund (Hotell)- Kiel Stena Germanica till Göteborg. Vissa restauranger levererar till hotell. Bensinstationer öppna + ibland öven mat. Viktigt med personbevis, brev från franska ambassaden, pass. Flera poliskontroller men ok. Resan tog 4 dygn o ca 90 mil per dag. Bara lastbilar i Spanien och Frankrike
Carl
2020-04-22 12:32:08
Vad är det för intyg man måste ha för genomresa i Frankrike. Och var får man det ifrånrn
Coin
Vad är det för intyg man måste ha för genomresa i Frankrike. Och var får man det ifrånrn
Coin
Expertsvar:2020-04-22 12:37:07
Hej CoinrnrnDokumentet för Frankrike här:rnhttps://l.facebook.com
Richard Björkman/Sydkusten
Hej CoinrnrnDokumentet för Frankrike här:rnhttps://l.facebook.com
Richard Björkman/Sydkusten
2020-04-22 16:43:27
Ja fick tipset att skriva till svenska ambassaden i Pars för att få något som påvisade vår transit. Inom 12 timmar under helgen fick jag ett papper med stämpel på franska och engelska där ambassaden intygade om en överenskommelse mellan Sverige och Frankrike att svenskar på väg hem får resa i transit. Detta tillsammans med personbevis på engelska (går att ladda ner på Skattemyndighetens hemsida med bank-id) och pass samt en egentillverkad skylt med texten (TRANSIT HOME TO SWEDEN) gjorde att vi blev genomsläppta i några poliskontroller. Vid vissa kontroller fick man bära öppna rutan 1 cm och sedan trycka pappret + pass för varje person i bilen mot rutan). Lycka till.
Carl
Ja fick tipset att skriva till svenska ambassaden i Pars för att få något som påvisade vår transit. Inom 12 timmar under helgen fick jag ett papper med stämpel på franska och engelska där ambassaden intygade om en överenskommelse mellan Sverige och Frankrike att svenskar på väg hem får resa i transit. Detta tillsammans med personbevis på engelska (går att ladda ner på Skattemyndighetens hemsida med bank-id) och pass samt en egentillverkad skylt med texten (TRANSIT HOME TO SWEDEN) gjorde att vi blev genomsläppta i några poliskontroller. Vid vissa kontroller fick man bära öppna rutan 1 cm och sedan trycka pappret + pass för varje person i bilen mot rutan). Lycka till.
Carl
2020-04-26 22:47:42
Vi håller till i Malaga och inser att det inte kommer att gå att flyga till Sverige med hund förrän tidigast slutet av maj. Alltså får det bli vår spanska bil. Vi räknar med att övernatta i Perpignan och Strasbourg, där det finns öppna hotell. Nu min fråga: Det är ca 120 mil till Perpignan. Långt. Vi har till tillgång till en kompis hus i Torrevieja. Vågar man säga till ev. poliser ( om man blir stoppad i Torre )att man avser övernatta där under transitresan till Sverige, eller riskerar man obehag om man lämnar motorvägen?rnLennart
Lennart
n n Vi håller till i Malaga och inser att det inte kommer att gå att flyga till Sverige med hund förrän tidigast slutet av maj. Alltså får det bli vår spanska bil. Vi räknar med att övernatta i Perpignan och Strasbourg, där det finns öppna hotell. Nu min fråga: Det är ca 120 mil till Perpignan. Långt. Vi har till tillgång till en kompis hus i Torrevieja. Vågar man säga till ev. poliser ( om man blir stoppad i Torre )att man avser övernatta där under transitresan till Sverige, eller riskerar man obehag om man lämnar motorvägen?rnLennart
Lennart
2020-04-27 04:13:30
polisen i Torrevieja är i Coronatider helt annorlunda än annars; skulle inte alls lämna motorvägen; försök sova ngn timma på de stora tankställena tills ni kommer till Frankrike; trafiken är starkt reducerad så man kan köra ganska fort, om vägbanan är torr och kom ihåg att tung trafik är förbjuden 24 timmar på ssöndagsdygnet. Lycka till! i Tyskland
Pirrelille
polisen i Torrevieja är i Coronatider helt annorlunda än annars; skulle inte alls lämna motorvägen; försök sova ngn timma på de stora tankställena tills ni kommer till Frankrike; trafiken är starkt reducerad så man kan köra ganska fort, om vägbanan är torr och kom ihåg att tung trafik är förbjuden 24 timmar på ssöndagsdygnet. Lycka till! i Tyskland
Pirrelille
2020-04-27 06:23:45
Hej Lennart och Pirrelille,rnsom jag skrev tidigare körde vi från Malaga (14.4 o hemma 18.4, 3 500 km) rakt upp mot San Sebastian och övernattade i Burgos (innan spanska gränsen). På ambassadens hemsida kan man ladda ner vilka hotell som är öppna i Spanien(för sjukhuspersonal m fl)rnHåll er till de stora vägarna. Hotell som är öppna finns i de flesta städerna i de olika länderna. Sök på hotell.com på aktuella datum och stad så visar den vilka som är öppna och oftast om man kan få mat. Vi gjorde som så att vi kollade kvällen innan och bokade via nätet vid lunchtid när vi visste hur långt ungefär vi skulle komma.rnViktigt med rätt papper!rn- Brev från franska ambassaden(finns kanske nu på deras hemsida, men jag fick det skickat till mig)rn- Personbevis för varje person på engelska (kan laddas ner från skattemyndigheten med Bank id)rn- Passrn- vi hade en egentillverkad skylt med texten IN TRANSIT HOME TO SWEDEN, som nog delvis hjälpternrnLycka till!
Carl
Hej Lennart och Pirrelille,rnsom jag skrev tidigare körde vi från Malaga (14.4 o hemma 18.4, 3 500 km) rakt upp mot San Sebastian och övernattade i Burgos (innan spanska gränsen). På ambassadens hemsida kan man ladda ner vilka hotell som är öppna i Spanien(för sjukhuspersonal m fl)rnHåll er till de stora vägarna. Hotell som är öppna finns i de flesta städerna i de olika länderna. Sök på hotell.com på aktuella datum och stad så visar den vilka som är öppna och oftast om man kan få mat. Vi gjorde som så att vi kollade kvällen innan och bokade via nätet vid lunchtid när vi visste hur långt ungefär vi skulle komma.rnViktigt med rätt papper!rn- Brev från franska ambassaden(finns kanske nu på deras hemsida, men jag fick det skickat till mig)rn- Personbevis för varje person på engelska (kan laddas ner från skattemyndigheten med Bank id)rn- Passrn- vi hade en egentillverkad skylt med texten IN TRANSIT HOME TO SWEDEN, som nog delvis hjälpternrnLycka till!
Carl
2020-06-02 23:01:05
Jag är i Grekland jag vill åka from Italien till Sverige? Är ok
Mihail benis
Jag är i Grekland jag vill åka from Italien till Sverige? Är ok
Mihail benis
2020-07-19 11:55:54
Hej
Försöker följa länk för dokument som behövs i Frankrike ifall de stänger gränsen igen. Kan ngn skicka den igen?
Mvh Cecilia
Cecilia
Hej
Försöker följa länk för dokument som behövs i Frankrike ifall de stänger gränsen igen. Kan ngn skicka den igen?
Mvh Cecilia
Cecilia
2020-07-19 14:16:11
https://www.regeringen.se
Hoppas detta hjälper. Åkte själv från Portugal till Sverige. Inga problem. Men detta var 10 juni. Bara att hålla upp papperen från ambassaden.
Men kom ihåg att ha/ skaffa bevis för alla gränsövergångar.
Kör försiktigt!
PortuGrisen
https://www.regeringen.se
Hoppas detta hjälper. Åkte själv från Portugal till Sverige. Inga problem. Men detta var 10 juni. Bara att hålla upp papperen från ambassaden.
Men kom ihåg att ha/ skaffa bevis för alla gränsövergångar.
Kör försiktigt!
PortuGrisen
2020-07-19 15:28:05
Hej, vi åkte i mitten av april och sa att vi åker ca 90 mil per dag och försöker komma fram före 18 varje dag (så man får lite kväll)
Första kvällen Norra Spanien (hotell öppna fanns vi spanska myndigheters hemsida. Sedan Frankrike. Vi hade ett papper som jag fick från sv. Ambassaden i Pars att det finns en överenskommelse mellan F-Se att transit resor är godkända när man är på väg hem. Detta tillsammans med papper från försäkringskassan att vi är skrivna i Sverige plus skylt med TRANSIT HOME TO SWEDEN gjorde susen.
Lycka till
Carl
Carl
Hej, vi åkte i mitten av april och sa att vi åker ca 90 mil per dag och försöker komma fram före 18 varje dag (så man får lite kväll)
Första kvällen Norra Spanien (hotell öppna fanns vi spanska myndigheters hemsida. Sedan Frankrike. Vi hade ett papper som jag fick från sv. Ambassaden i Pars att det finns en överenskommelse mellan F-Se att transit resor är godkända när man är på väg hem. Detta tillsammans med papper från försäkringskassan att vi är skrivna i Sverige plus skylt med TRANSIT HOME TO SWEDEN gjorde susen.
Lycka till
Carl
Carl