Expertsvar:2021-07-06 10:40:00

Hej Nina,
Här kan du läsa vad som gäller: https://www.sydkusten.es

Sverige betraktas fortfarande som högriskland dock är flera av regionerna numera undantagna. Här kan du läsa vilka det är fram till 11 juli: https://www.mscbs.gob.es

Med vänlig hälsning,

Carin Osvaldsson/Sydkusten

2021-07-06 12:43:06
Hej!

Flyger från Göteborg till Malaga på lördag och som jag förstår det nu behövs inte ens ett antigentest för mig och mitt resesällskap? Västsverige (lite luddigt…) är ju ett säkert område nu vad jag kan utläsa?

Tacksam för svar!
Hampus J

2021-07-06 14:24:30
Hej,

Det är lite svårt att utläsa regionsindelningen för riskregioner från SPTH. Kan inte hitta någon karta över vilka områden en region omfattar, vet ni om någon sådan finns? Eller vilka regioner som finns?

Bor i Jönköping och funderar över regionstillhörighet.

Mvh
Kristoffer
Kristoffer

2021-07-06 15:17:17
Kristoffer m.fl.
https://www.ecdc.europa.eu
Gunnar

2021-07-06 15:44:45
Är det någon som vet vad som gäller efter den 11juli? Jag bor i Stockholm som är ett undantag på listan av krav på test. Men reser ner på söndag den 11 juli.
Niclas

2021-07-06 16:10:35
Niclas,
kartan som ligger till grund för bedömningen uppdateras varje torsdag. Så håll ett öga på den.
Gunnar

2021-07-06 16:37:32
Okej, Då vet jag att kartan uppdateras. Men det står ingen info om de över huvudtaget skall finnas undantags orter efter den 11juli. Undantagen gäller t.om 11 juli vad jag kan se, oavsett om kartan över vilka orter som är med eller inte?
Niclas

2021-07-06 17:27:10
Niclas,
som jag skrev ser du det förmodligen på torsdag eller fredag.
Gunnar

2021-07-09 12:55:37
Är det någon som hittar någon ny info? Vad gäller from söndag? Antigen test eller ej? Om man nu flyger från Arlanda.
Niclas

2021-07-09 12:59:13
Hej, Niclas!

Inget antigentest behövs från Arlanda på söndag! Stockholm är fortsatt grönt.

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-09 13:12:33
Okej, tack Hampus.
Vart hittar man den informationen, det jag hittar gäller t.om 11 juli 06:00
// Niclas
Niclas

2021-07-09 13:15:27
https://www.ecdc.europa.eu

Se länken där. Uppdaterad i går. Stockholm är grönt. Med andra ord behöver du bara fylla i hälsodeklarationen och få en QR-kod. Gjorde det precis själv. Smidigt.

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-09 21:45:11
9/7 sagt att fr o m 12/7 till 18/7 räknas bara Norra Mellansverige och Övre Norrland som högriskområde med krav på test etc Vad avser Norra Mellansverige???
Hacke46

2021-07-10 08:48:54
Hacke46 och andra,
se här vad som ingår i det olika regionerna
https://tillvaxtverket.se
Gunnar

2021-07-13 17:38:10
Fr o m är Norra Mellansverige ett av två högriskområden inSverige. Norra Mellansverige? Gävleborgs, Dalarnas och Värmlands län???? Vet ngn?
Hacke46

2021-07-13 17:52:20
Gunnar, solklart!!!
Hacke46

2021-07-13 21:57:19
Tabell över riskområden den här veckan. På torsdagar uppdateras kartan med riskområden. Länkar till olika typer av kartor finns tidigare i den här tråden.
https://www.mscbs.gob.es
Gunnar

2021-07-15 20:53:34
Hej! Är det tillåtet att använda badmadrasser och stora simringar i havet? Förra året var det inte tillåtet, gissar att det hängde ihop med pandemin då.
Nathalie

2021-07-19 00:50:18
Vi flyger från Landvetter till Barcelona den 24/7 någon som vet om vi behöver pcr test eller antigentest? Förutan hälsodeklaration..
Så oklart vilket test som behövs?
Tacksam för svar!
Sara

2021-07-19 09:36:19
Beror på var ni bor. T o m 25.7 är det bara Övre Norrland som anses som riskområde,
Antagligen bor ni inte där och då gäller endast att var och en fyller i hälsodeklaration och får en QR-kod.

P

2021-07-19 09:40:44
Vart kan jag se karta på område som behöver har pcr osv? Från Sverige .
Någon som vill förklara för mej!
Tacksam
Sara

2021-07-19 10:11:01
Sara:

Bor du inte i övre Norrland behöver du bara fylla i en hälsodeklaration! Inga test alls.

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-19 10:16:58
Sara:

Bor du inte i övre Norrland behöver du bara fylla i en hälsodeklaration! Inga test alls.

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-19 10:18:06
Tack hampus för svar!
Nej vi bor i Göteborg
Vart har du läst att man inte behöver pcr test alls? Ja eftersom många säger det så verkar det vara så
Sara

2021-07-19 10:25:08
Sara:

Vi landade på Landvetter nu. Har varit i Malaga nio dagar. Du behöver bara en hälsodeklaration.

Håll koll på denna länk: https://www.swedenabroad.se

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-19 10:25:43
Sara:

Vi landade på Landvetter nu. Har varit i Malaga nio dagar. Du behöver bara en hälsodeklaration.

Håll koll på denna länk: https://www.swedenabroad.se

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-19 19:49:39
Hur vet Spanska flygplatskontrollanterna vart man bor i Sverige?

Mikael

2021-07-19 20:06:53
Mikael,
som med så mycket annat förutses person som intygar uppgifter på ett intyg att han/hon är att lita på. Både vid ombordstigning och vid ankomst till Spanien. Att uppgifternas sanningshalt kan kontrolleras vid behov råder ingen tvekan. Har man då bluffat är det ett allvarligt brott.
Gunnar

2021-07-20 09:09:30
Hej Jag bor i Jönköping och har planerat att resa till Fuengirola den 12 augusti, är den någon som vet vad krävs det förutom hälsodeklarationen. Jag är inte vaccinerad!
FLORA

2021-07-20 12:13:04
FLORA,
för närvarande behövs inget annat. Följ med på sidan https://www.mscbs.gob.es
för att hålla dig uppdaterad.
Gunnar

2021-07-21 18:49:51
Hej,
Ska åka till Torreveija 24/7. Har tagit första dosen vaccin. Räcker det med hälsodeklaration för inresa till Spanien då?
Eller måste jag ta ett PCR test dagen innan resa?
Milla

2021-07-21 19:17:20
Milla:

Bor du inte i övre Norrland så räcker hälsodeklaration. Oavsett hur mycket vaccin du tagit!

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-21 19:44:00
Milla:

Bor du inte i övre Norrland så räcker hälsodeklaration. Oavsett hur mycket vaccin du tagit!

Med vänlig hälsning, Hampus
Hampus

2021-07-22 11:04:50
Hej,
Vi flyger till Alicante på måndag 26/7 från Stockholm och enligt
www.mscbs.gob.es sida gäller de högriskområden som står där till den 25/7.
Vet ni när sidan uppdaterades, tänker om det blir förändringar i vilka områden som klassas som högriskområden.
Camilla

2021-07-22 11:27:01
Camilla,
kartan som avgör vad som är riskområden uppdateras varje torsdag. Kontrollera den spanska sidan du hänvisar till senare i dag.
https://www.ecdc.europa.eu
Gunnar

2021-07-22 14:50:33
Hej, nu är Stockholm gult verkar det som, då kommer det bli testintyg from måndag va?
Mikael

2021-07-22 15:08:41
Mikael,
ja! Eller covidbevis.
Gunnar

2021-07-22 16:06:31
Spanien har inte specat/ uppdaterat än exakt hur området runt Sthlm ser ut. I mscb.gob. finns en PDF-fil där ang riskområden i länderna. Men fyller man i hälsodeklarationen tidigast 48 tim innan så får man reda på vad som måste göras eller så står det ”Fast Control” och då åker man.
P

2021-07-23 09:44:34
Någon som vet om kartan ändrats? Är det fortfarande bara Norrland som är riskzon ?
Vi flyger från Göteborg imorgon till Barcelona därav undrar jag om vi forts inte behöver PCR
S

2021-07-23 10:01:39
S,
https://www.ecdc.europa.eu
Gunnar

2021-07-23 10:05:07
Från 26 juli
https://www.mscbs.gob.es
Gunnar

2021-07-23 10:28:32
Hej
Kartan är ändrad men allt är nu grönt utom Stockholmsområdet som blivit riskområde då det är bara att åka med ifylld hälsodeklaration.
P

2021-07-23 10:31:40
Tack för svar Gunnar!

Så vi behöver inget pcr test imorgon? Vi som åker från Göteborg
Endast hälsodeklaration
S

2021-07-23 11:07:47
Karta som visar de svenska regionerna som används vid riskbedömning.
https://www.scb.se
Gunnar

2021-07-23 11:24:30
Det är ju utegångsförbud nu mellan 1 och 7, får man åka till flygplatsen då? Vårt plan går hem kl 7,00 den 6/8?
Thomas

2021-07-23 11:50:16
Vi bor i Uppsala och reser imorgon från Arlanda.
Vi vuxna är fullvaccinerade och då behöver våra barn inte ta antigentest antar jag eftersom Stockholm är klassad som högriskområde.
Behöver barnen visa upp ett hemortsvis?
Camilla

2021-07-23 12:11:06
Camilla,
Om ni bor och reser från grönt område behöver ni alla kunna visa en hälsodeklaration. Barnen också. Det är allt. För närvarande är bara Stockholms län riskområde.
https://www.mscbs.gob.es
Gunnar

2021-07-23 12:19:53
Hej,
Om ni bor i Uppsala och reser från Stockholm imorgon 24e juli kommer ni inte behöva uppvisa något antigentest/PCR för barnen då Stockholm inte räknas som en högriskzon förrän den 26e juli. På den gamla kartan som gäller mellan 17-25 juli är Stockholm grönmarkerat.
Tim

2021-07-23 12:34:35
Observera att det är varifrån resan startar och inte var flygplatsen ligger som avgör om det behövs något annat än hälsodeklaration.
Gunnar

2021-07-23 13:10:48
Thomas
Utegångsförbud var? Inte alla kommuner.

P
P

2021-07-23 13:17:26
Thomas,
oavsett utegångsförbud eller inte så får man ta sig till och från en flygplats.
Gunnar

2021-07-23 19:12:15
Tack för svar Gunnar!
Resan startar i Uppsala där vi bor och vi flyger från Arlanda måndag 26/7.
Då är det endast hälsodeklaration som behövs:)
Camilla

2021-07-24 19:33:17
Tack Gunnar för länken./FLORA
Flora

2021-07-26 11:49:31
Får info från SAS att nya inreseregler gäller fr o m idag 26/7 pga ökad smittspridning, dvs antigentest krävs vid inresa fr Stockholm till Malaga? Stämmer det?
Petra

2021-07-26 11:53:19
Petra,
ja!
Gunnar

2021-07-26 12:23:30
Petra:
Ja antigentest om du ha bostadsort Stockholms län. Flygplats har ingen betydelse.
Annars räcker det även om du har Covidpass och förstås Hälsodeklarationen SpTH ifylld oavsett. Gäller t o m 1.8 sen blir ny uppdatering.
P

2021-07-28 10:39:45
Det känns frustrerande att det är så otydligt vad som gäller för oss som bor utanför Stockholm men som flyger från Arlanda till Malaga. Finns det någon som har flugit från Arlanda till Spanien utan reseintyg/vaccination/antikroppar efter att Stockholm blev en riskzon?
Hannes

2021-07-28 12:03:57
Hannes,
håll bara reda på var du bor och utgå från det. Är det grönt område behövs bara hälsodeklaration. I vilket område flygplatsen finns har ingen betydelse.
Men varför inte skaffa ett covidbevis om du kan? Då slipper du alla dessa problem med grönt eller inte.
Gunnar

2021-07-28 19:38:51
Vet bara att en som flög igår tisdag från Arlanda Flygplats till Alicante krävdes av SAS personalen antigentest trots att personen ifråga EJ är bosatt i Stockholm.
Rätt eller fel av SAS personalen låter jag vara osagt men de sa att alla som flyger till Spanien från Arlanda krävs antigentest, pcr eller givetvis uppvisa Covidpass.
Olle

2021-07-28 20:03:01
Olle,
var det bara en person som av någon anledning krävdes på intyg?
Annars agerade SAS personal felaktigt. Det är där resan startade som avgör vad som behövs. Inte var flygplatsen ligger. När man fyller i hälsodeklarationen anger man från vilket område resan startar. Då framgår det vad som behövs. Annars skulle det ju inte spela någon roll om hela landet förutom flygplatsens läge är grönt.
Gunnar

2021-07-28 20:17:41
Alla:
Två olika personer hade fått skriftligt från spanska ambassaden i går att - åker man från Arlanda gäller test oavsett var man bor!!! Hittar inte inlägget på FB just nu, letar.
Kan det bli mer förvirrat? Svar nej ☹️
Preciosa

2021-07-28 20:36:36
Enl min tidigare kommentar:
Den ena personen fick svar av Spaniens ambassad och den andra av SpTH.
Samma... test el annat bevis från Arlanda...

Går väl inte lägga in texten här?
Kan mejla nån som vill ha...Hur som helst har ju folk åkt utan problem...antar jag 🥺

Preciosa

2021-07-28 21:00:54
Lägger in länk för svar från ambassad och SpTH för Spanienforum om det går, sista
kommentaren. Behöver inte logga in där.
https://www.spanienforum.se
Preciosa

2021-07-28 21:20:07
Jag fick ”fast control” på min hälsodeklaration från spth så jag skippar antigentest. Jag får tacka Gunnar! Det står tydligt på SwedenAbroad (UD:s sida) att det är avresestället som räknas, men efter att ha ringt till SAS och de inte hade någon som helst koll blev jag osäker. Jag tycker att det är skandalöst vilken dålig koll de har, har de inte transportörsansvar?
Hannes

2021-07-28 21:21:12
Info från Sveriges ambassad i Madrid
”Uppgifter om certifikatet ska inkluderas i hälsodeklarationen.

*I dagsläget är det ett område i Sverige som är klassat som högriskområde: Stockholm. Om din bostadsort ligger i detta område behöver du visa upp något av intygen/certifikaten ovan.”

Om Spaniens ambassad anser att i stort sett alla som reser från gröna områden måste ta ett test bara för att Arlanda ligger i Stockholms län som är rött måste de också kunna förklara varför. Då har ju hälsodeklarationens uppgifter ingen betydelse. Hur är det med alla som byter plan från gröna områden? Finns det information om detta?
Den här märkliga tolkningen från spanska ambassaden ställer till med problem. Helt kart. Men det är spanska myndigheter som avgör inresekrav så tills annat framkommer är det det som gäller. Men från kommande måndag kan andra besked om inresa komma. Om man kan ta ut ett covidbevis, som är gratis, slipper man en del av problemet.

Gunnar

2021-07-29 02:14:19
@Gunnar. Ja en person.

Olle

2021-07-29 12:10:35
Jag såg nu att jag hade skrivit fel i min tidigare kommentar, jag menade bostadsort och inte avreseställe som jag skrev av misstag.
Hannes

2021-07-29 13:34:55
Funderade på att besöka Gibraltar på en dagsutflykt. Går det att göra det utan att hamna i labbet eller i karantän först i Gibraltar och sen i Spanien? Räknas Gibraltar in i Storbritanniens regelverk eller har de några provinsregler.?
Joakim

2021-07-29 14:08:47
https://www.visitgibraltar.gi
P

2021-07-29 14:59:57
Fick inte flyga med SAS till Spanien trots att jag inte bor i Stockholm, tydligen så skulle jag skita i vad svenska myndigheter skriver.
SAS suger

2021-07-29 17:13:14
Jag blir orolig trots att det borde vara solklart.

Men jag flyger från Västerås till Alicante imorgon. Bor också i Västerås och fick en FAST_CONTROL QR när jag fyllde i formuläret. Har inte gjort något PCR eller antigentest och har inget covidbevis.

Kan jag ha tolkat något fel?! Kan någon lugna nerverna lite? :)
Andreas

2021-07-29 17:24:28
Andreas,
det är lugnt. Varken ditt boende eller flygplats finns i Stockholms län.
Gunnar

2021-07-29 19:55:30
Ett svar i dag från spanska ambassaden i Stockholm på min fråga om det inte är bosättningsorten och inte flygplatsen som avgör villkoren.
Svaret är

”Hi. Yes, you are correct. It is your point of residence that is taken into consideration, not the airport you are using. In any case, under current regulations and until further update, all travelers from Sweden must show vaccination certificate or negative test.”

Första delen av svaret finns inget att klaga på.
Däremot så är sista mening helt felaktig. Om SAS har fått liknande svar är det begripligt med deras agerande. Men det stämmer inte alls överens med informationen i resereglerna för länder.
Så här står det
https://www.mscbs.gob.es
Additional requirements: EU Digital COVID Certificate and other certificates
From June 7th 2021, if you come from a country/area considered at risk for COVID-19, you must present a certificate or document certifying vaccination, an active infection diagnostic test (AIDT) or recovery from COVID-19. These certificates will be different if they have been issued in a country of the European Union (EU Digital COVID Certificate) or in a third country.
Children under the age of 12 years are exempt from submitting these certificates, but not from completing the Health Control Form and obtaining a QR code.
Vidare
https://www.mscbs.gob.es
RISK COUNTRIES
(General Directorate of Public Health Regulation of June 4th, 2021 regarding the health controls to be carried out at the points of entry in Spain)
VALIDITY: This list will come into force at 00:00 hours on 27th July, 2021 and will be valid until 23:59 hours on 01st August, 2021.
Countries and areas in the European Union / European Economic Area
Inclusion criteria: dark red, red, orange and grey risk areas, based on the combined indicators according to Council Recommendation 2020/1475 and its subsequent amendments

*Note: the areas included in brackets are considered to be at risk. If no areas are specified,
the whole country is considered at risk.

Country
Belgium
Croatia (Jadranska Hrvatska) Cyprus
Czechia (Praha)
Denmark
Finland (Etelä-Suomi and Helsinki-Uusimaa)
France (Martinique, Corse, Guadeloupe, Guyane, La Réunion, Auvergne- Rhône-Alpes, Bretagne, Grand Est, Hauts-de-France, Ile-de-France, Normandie, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie, Pays de la Loire and Provence- Alpes-Côte d’Azur)
Greece (Kriti, Attiki, Ionia Nisia, Ipeiros, Notio Aigaio, Thessalia, Dytiki Ellada, Dytiki Makedonia, Kentriki Makedonia, Peloponnisos, Sterea Ellada and Voreio Aigaio)
Ireland
Italia (Lazio, Sardegna, Sicilia and Veneto) Liechtenstein
Luxembourg
Malta
Portugal
Sweden (Stockholm)
The Netherlands

Alltså bara Stockholm är riskområde i Sverige.

Gunnar

2021-07-29 20:01:45
Det var ju ett väldigt konstigt svar? Hela sverige… Har de inte bättre koll än så på ambassaden verkligen?
Andreas

2021-07-29 20:16:37
Ingen verkar ha någon koll alls, SAS tvingade mig att ta antigentest för att få boarda flyget till Spanien trots att jag inte bor i Estocolmo.
SAS suger

2021-07-29 20:24:57
Men vad baserades det på? Fick du en fast control qr kod från formuläret?

Någon här måste ju ha åkt utan att testa sig vid det här laget?
Andreas

2021-07-29 20:37:18
Jag hade en fast code, men han i disken sa att jag skulle skita i det och vad svenska myndigheter skriver. Tydligen så har spanjorerna ”ingen koll” på vart jag kommer ifrån ändå. Lustigt då att jag är tvungen att skriva min adress och vilken region min resa startade från.

Som jag har sagt; SAS verkar ha koll koll! Jag ska begära ersättning för pengarna jag tvingades spendera på testet.
SAS suger

2021-07-29 21:02:24
Ja, det låter ju helt fel. Brydde sig någon i spanien om dokumenten?

Men det låter också i linje med ambassadens svar… Trots att reglerna är tydliga på deras hemsida. Tröttsamt!
Andreas

2021-07-29 21:36:41
Nu, nu kommer ny information från spanska ambassaden! Ny information! Någon har tänkt till. Så här skrev de alldeles nyss som kommentar till att jag skrev att de hade fel:

”Yes, indeed. According to this regulations, all Sweden is in green except Stokcholm, so residents in Stockholm must present certificate to travel. If you live in Umea you live in green area, so you do not need certificate, regardless of the fact you are using Stockholm airport.”

Hoppas att även SAS har fått den här informationen.

Gunnar

2021-07-29 21:51:06
Ja det var bra! Bra att du frågade vidare. Men uselt svar från början, inte konstigt det uppstår förvirring…
Andreas

2021-07-29 22:00:23
Jag flyger till Spanien imorgon så jag vet inte vad som väntar i Spanien. Jag åkte dock till flygplatsen redan idag för att jag inte under några som helst omständigheter ville riskera att missa mitt flyg imorgon. Men jag blir oerhört provocerad av att SAS har så dålig koll och tvingar mig att spendera tid och pengar på ett problem som de själva har skapat genom sin okunnighet och inkompetens. Vad hände med ”customer service”?
SAS suger

2021-07-30 08:31:20
Många verkar missa att flygbolagen kan ha egna regler, om man vill åka med dem. Det får man följa eller inte åka. Nyliberalismen har som tur inte kommit till flygbolagen. Säger SAS du ska gå på händer för att få åka, är det bara göra det.
Estrella

2021-07-30 09:06:16
Estrela:
Det handlar inte om det nu utan att spanska ambassaden har missuppfattat det hela och gått ut med fel information!
Allt för att själva flygplatsen ligger i riskområde. Otrolig dumt! Folk står där och kommer inte med...
P

2021-07-30 12:10:17
Från SAS hemsida. Där finns deras information om vad som gäller covid och Spanien. Verkar som om någon på Arlanda varit övernitisk och ansett att Arlanda är Stockholm. Något som inte spanska ambassaden anser vara den rätta tolkningen när det gäller för testkrav m.m.
https://www.flysas.com
*
* Book Check in My bookings Travel Info SAS EuroBonus

COVID-19 ENTRY REQUIREMENTS FOR YOUR TRIP

REQUIREMENTS TO ENTER SPAIN
* Passengers must have:
- a negative COVID-19 rapid antigen test taken at most 48 hours before arrival. The test result must be in English, French, German, Spanish or accompanied by a certified Spanish translation; or
- a negative COVID-19 NAAT test taken at most 72 hours before arrival. Tests accepted are: CRISPR, HAD, LAMP, NEAR, PCR, RT-LAMP, RT-PCR, SDA and TMA. The test result must be in English, French, German, Spanish or accompanied by a certified Spanish translation; or
- a COVID-19 vaccination certificate showing that they were fully vaccinated with AstraZeneca (Vaxzevria), Janssen, Moderna or Pfizer-BioNTech, Serum Institute of India, Sinopharm or Sinovac at least 14 days before arrival; or
- a COVID-19 recovery certificate issued at least 11 days after the positive COVID-19 NAAT test result. The sample for the certificate must have been taken at most 180 days before arrival.
* This does not apply to passengers younger than 12 years.
* This does not apply to deadheading crew.
* This does not apply to passengers arriving from Czechia (excluding Prague), arriving from Croatia (excluding Jadranska Hrvatska), arriving from Finland (excluding Etela-Suomi and Helsinki-Uusimaa); arriving from France (excluding Martinique, Corse, Guadeloupe, Guyane, La Reunion, AuvergneRhone-Alpes, Bretagne, Grand Est, Hauts-de-France, Ile-de-France, Normandie, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie, Pays de la Loire and ProvenceAlpes-Cote d'Azur); arriving from Greece (excluding Kriti, Attiki, Ionia Nisia, Ipeiros, Notio Aigaio, Thessalia, Dytiki Ellada, Dytiki Makedonia, Kentriki Makedonia, Peloponnisos, Sterea Ellada and Voreio Aigaio), arriving from Italy (excluding Lazio, Sardegna, Sicilia and Veneto); or arriving from Sweden (excluding Stockholm).

Observera
This does not apply to passengers arriving from Sweden (excluding Stockholm)

Gunnar

2021-07-30 16:37:25
Estrella, kanske att du har rätt men Iberia iaf refererar till SpTH reglerna på webbsidan o alla mejl samtidigt som de kräver test till oss med bostadsort i Östra Mellansverige.

Flygbolaget borde ta ansvar för det orimligt beslutet att förbjuda folk att åka på den här fel tolkning av regeln.

Har någon hittat på SpTH webssidan en FAQ edyl som tydligtgör for dummies och skriftligt att man behöver inte testa sig inte om man har bostadsort utanför riskzonen fast man flyger från riskzonen?
Gustav Olsson

2021-07-30 16:47:54
Gustav Olsson,
spanska ambassaden i Stockholm skrev till mig som svar på mitt påpekande till dom att det är bostadsorten och inte flygplatsens läge som avgör vad som gäller. ”Yes, indeed. According to this regulations, all Sweden is in green except Stokcholm, so residents in Stockholm must present certificate to travel. If you live in Umea you live in green area, so you do not need certificate, regardless of the fact you are using Stockholm airport.”

Gunnar

2021-07-30 17:18:18
Både Ving och Tui har det ganska tydligt. Förutom att de feltolkat kraven får Arlanda. Men de har i alla fall nästan förstått! Så läs där…
Andreas

Expertsvar:2021-07-31 10:04:09

Artikel i Sydkusten med senaste nytt i den här frågan:
https://www.sydkusten.es
Mats Björkman/Sydkusten

2021-07-31 10:24:20
Tack för artikeln Mats, o för att Sydkusten ger visibilitet till problemet så att flera kan undvika det även nästa vecka.
Gustav Olsson

2021-07-31 11:47:58
Egentligen är det ju otroligt enkelt. Fyller man i hälsoformuläret och får en fast qr kod så kommer spanien släppa in dig. Uselt att flygbolagen inte lyckas bättre än så här. De borde ju vara måna om att få folk att resa mer i dagens läge.

Jag kom ner igår och det var väldigt bra ordnat. Snabb kontroll av qr kod och inga problem alls utan intyg eller liknande. Så all cred till Alicantes flygplats.
Andreas

2021-07-31 15:47:54
Hur svårt kan det vara? Hellre en handling för mycket än en för lite så löser det sig, bra grundregel! De. som inte är vaccinerade, inte tar det test mm kanske skall stanna hemma med omtanke om sina medmänniskor och inte bara tänka på sig själva?
Palma

2021-07-31 15:55:00
Palma, diskussionen handlar inte om respekt för de andra utan om att flygbolag så som Iberia har missförståt reglerna. Med all respekt för de andra följer man SpTH reglerna till punkt. Problemet är att flygbolag som påstår följa samma regelverket har feltolkat det och förstörde semestern/dagen/... till många respektfula resenärer.
Gustav Olsson

2021-07-31 16:00:24
Palma:
Det handlar inte om det utan att fel information gått ut som nu spanska ambassaden medgett.
Betala antigentest för en familj på 5 tex är kännbart fast man bor i län som är grönt.
Sen att få vända hem från flygplatsen för att inte hann med att ta test...som man inte fått info om...
P

2021-07-31 16:21:45
Palma:

Det är inte så lite fräckt att som fullvaccinerad raljera över vad vi som inte är fullvaccinerade bör eller inte bör göra. Det är tack vare att sådana som jag har blivit placerade sist i kön som du kunde bli fullvaccinerad och jag har bara hunnit få en dos. Nä, svenska staten borde gå in och betala kostnaden för mitt antigentest, lite rättvisa måste det väl ändå finnas! Jag är en skattebetalare som förtjänar att få valuta för mina hårt inarbetade pengar. Du borde säga tack!
SAS suger

2021-07-31 16:49:51
Hejsan! Om man reser från Stockholm till Spanien behöver man antingen ha ett negativt covid19 test, intyg eller va vaccinerad, de vet jag, men ser ingenting om tiden då de skall göras är de högst 48 tim innan?
mimmi

2021-07-31 17:12:28
Klippt från spth:


Certificate of a diagnostic test for SARSCoV2 with negative result. The following diagnostic tests shall be admissible:

NAAT- nucleic acid amplification tests (e.g.: RT-PCR, RT-LAMP, TMA, HAD, NEAR, CRISPR, SDA), with sampling within the previous 72 hours to arrival in Spain.

RAT-rapid antigen test, with sampling within the previous 48 hours to arrival in Spain. You can consult the list of rapid tests approved by the European Commission through this

Så det beror på vilket test du väljer.
Andreas

2021-08-01 13:00:34
Vi bor i Uppsala och reser till Spanien från Arlanda den 15/8. Vi båda är fullvaccinerade sen en tid tillbaka och har covid-pass. Behöver vi ändå ta något mer test för att komma iväg? Tycker att allt detta är ganska förvirrande…
Anna i Uppsala

Expertsvar:2021-08-01 13:03:25

Med Covid-pass kommer man ombord och blir insläppt i Spanien, oavsett var man reser ifrån.
Mats Björkman/Sydkusten

2021-08-01 16:08:34
Vi bor i Uppsala och reser till Spanien från Arlanda den 15/8. Vi båda är fullvaccinerade sen en tid tillbaka och har covid-pass. Behöver vi ändå ta något mer test för att komma iväg? Tycker att allt detta är ganska förvirrande…
Anna i Uppsala

2021-08-02 13:52:07
Hej!

Bor i Avesta (som ligger i Dalarna) men åker från Arlanda till Alicante i Spanien på onsdag. Stämmer det att jag bara behöver fylla i en hälsodeklaration och behöver ej ta ett pcr test?

Blir orolig över alla oklarheter..

Ingrid i Avesta

Expertsvar:2021-08-02 13:54:21

I nuläget krävs alla flygresenärer från Arlanda på Covid-test före ombordstigning, oavsett hemort.
Mats Björkman/Sydkusten

2021-08-02 14:09:46
Så här skrev Spanska Ambassaden i Stockholm för nån timme sen:

"En las actuales circunstancias y dado el avance y empeoramiento de la situación pandémica, el criterio es que todos los viajeros procedentes de Estocolmo (en rojo), deben presentar certificado, con independencia de su lugar de residencia. El criterio se aplica dado que forzosamente los viajeros deben transitar por zona de alta incidencia."

SpTH svarade liknande.

Svenska Ambassaden i Madrid står vid bostadsort tolkningen grundad på info från SpTH/spanska ambassaden från Juni.

Summa summarum låter det som om spanska myndigheten har ändrat kriterie och informationen har bara kommit till flygbolag o inte till resenären (SpTH har inte tydligtgjort det för deras info på webbsidan är kompatibelt med båda tolkningarna). Skandalöst...

Vad gör man då?
Gustav Olsson

2021-08-02 16:21:17
Gustav Olsson, visst är det skandalöst!
”es el aeropuerto de origen (Estocolmo, Gotemburgo, etc.), no el lugar de residencia.” från följande stycke från spanska ambassadens sida.
Embajada de España en Suecia - Estocolmo
31 juli kl. 22:28 ·
Si viajas próximamente a España, no dejes de consultar la normativa Covid19 aplicable y las condiciones que deben cumplir los viajeros, en la web https://travelsafe.spain.info de #Turespaña, en que la puedes seleccionar el país de origen.
Los viajeros deben tener en cuenta que lo relevante, a efectos de viaje y cumplir con las exigencias reglamentarias, es el aeropuerto de origen (Estocolmo, Gotemburgo, etc.), no el lugar de residencia.
De acuerdo con este criterio, a fecha de hoy, todos los viajeros mayores de 12 años procedentes de Suecia que utilicen el aeropuerto de Estocolmo (región en rojo en mapa ECDC) deben presentar, además del formulario de viaje, un certificado de vacunación, un certificado de recuperación o un test negativo (PCR o antígenos).
La relación de países y regiones puede consultarse aquí: https://www.mscbs.gob.es
Gunnar

2021-08-03 10:33:36
Hej!
Ska flyga till Palma den 7/8 från Köpenhamn, bor i Skåne. Är fullvaccinerad men har två barn som är 7 och 13 år. Vad gäller för dem? Tacksam för svar.
JR

Expertsvar:2021-08-03 10:47:25

JR. Hela Danmark är för närvarande förklarat som riskområde och då det fastställts att det är avreseflygplatsen som räknas måste 13-åringen uppvisa både hälsointyg och negativt covid-test, liksom du hälsointyg och covid-intyg. Sjuåringen är däremot undantagen påbuden.
Läs mer:
https://spth.gob.es
Mats Björkman/Sydkusten

Expertsvar:2021-08-03 11:28:09

Tillägg till ovanstående: Åter igen råder det motsägelsefulla uppgifter, denna gång beträffande hälsointyget för barn. I den officiella länk som bifogats ovan står följande: "Children under 12 years of age are not required to present these certificates or supporting documents."
Men så finns det en annan officiell sida som uppger följande: "All persons entering Spain from other countries, including international transits, regardless of their nationality, age or any other consideration, in compliance with the provisions of Royal Decree-Law 8/2021, of 4 May, and current legislation relative to the health controls to be carried out at the points of entry into Spain" på följande länk: https://spth.gob.es
För säkerhets skull bör därför hälsointyget även fyllas i för barn under tolv år.
Mats Björkman/Sydkusten

2021-08-03 22:09:14
Mina föräldrar kommer ner på torsdag och en av QR koden sägs vara ogilitig, men de är båda vaccinerade och fått vaccinpass men när de fyller i hälsodeklarationen så säger det att den ena QR koden inte är giltig, vart vänder de sej för de åker inom 48 timmar
fel på qr kod

2021-08-09 08:50:15
Hej Gunnar!
Jag kommer att åka till Fuengirola fredag den 13/8, vet du om de har ändrat restriktionerna, behövs det antigen test ? Jag har tagit vaccinet, bor i Jönköping och åker från Göteborg.
Flora

2021-08-09 12:41:06
Skrivit fel, ej tagit vaccinet - tänkte jag skriva. //Flora

Flora

Expertsvar:2021-08-09 12:45:55

Hela Sverige är i dagsläget förklarat som riskområde och därmed krävs Covid-intyg av samtliga resenärer, liksom hälsodeklaration.
Mats Björkman/Sydkusten

2021-08-09 12:46:30
Flora,
information om detta finns här:
https://www.mscbs.gob.es
Gunnar

2021-08-09 19:37:41
Tack för infon, man blir förvirrad över all info som finns på deras hemsida. Men jag tolkar att jag kan komma in om jag fyller på hälsodeklarationen, får QR koden så som jag gjorde förra året samt behöver göra en sådan test (intyg)som visar att jag inte har covid, 48 timmar innan jag landar i Malaga, då jag har aldrig haft covid förut och inte heller tagit vaccinet kan bara visa att jag har gjord massor med tester som visat negativt under sista året./Flora
Flora

2021-08-10 10:11:54
Vet någon om det går bra att välja att göra antigen test istället för pcr test. Har någon blivit godkänt med en antigen test.
Flora

2021-08-10 11:11:58
Antigentest är fullt godkänt. Max 48 tim gammalt.
Preciosa

2021-08-10 12:04:53
Tack för svaret Preciosa.
Flora


2021-08-24 19:39:41
Åker på söndag till Valencia , från Arlanda ..är fullvacinerad med covid pass , räcker bra??
Ruben

2021-08-24 19:43:54
Ruben,
hälsodeklaration + covidbevis är vad som behövs.
Gunnar

2021-08-28 12:09:08
Mallorca i juni och nu återigen 3 september.
Idag gäller vaccin och hälsodeklaration. När uppdateras inreseföreskrifterna?
AM

2021-08-28 12:14:41
AM,
brukar ske fredag eller senast lördag.

Gunnar

2021-08-28 15:29:10
Tack Gunnar för snabbt svar.
Eftersom ingen uppdatering igår eller idag och jag åker på fredag så räknar jag med att inget ändras.
AM

2021-08-28 15:34:16
AM,
se https://www.mscbs.gob.es
Där finns senaste listan över riskområden som gäller från kommande måndag.
Gunnar

2021-08-30 10:15:48
Jag tolkar att det inte är någon förändring vid inresa från Sverige (rött).
Covidvaccin + inreseformulär.
Tolkar jag rätt?
AM

2021-08-30 11:40:01
AM,
ja. Covidbevis hälsodeklaration
Gunnar

2021-08-30 11:47:49
Tack Gunnar för svar
AM

2021-09-03 13:12:24
Hej reser till malaga nästa vecka.
Är fullvacinerad och håller på att fylla i hälsodeklaration på internet sidan.
Kommer endast halvvägs innan jag får ett felmeddelande att resterande information inte kan knappas in förrän tidigast 48 timmar innan resa.
Gäller det även fast man är fullvaccinerad?

HB

2021-09-03 13:15:42
HB,
ja!

Gunnar