2017-12-05 17:33:57
Ángel,
din fråga är lätt att svara på.
De kan inte få hjälp genom att använda EU-kortet.
Om en svensk pensionär bor i Spanien mer än halva året är han att bertraktas som stadigvarande bosatt där. S.k. resident.
Då är han också inskriven i spanska motsvarigheten till Försäkringskassan och har samma sjukvård som spanjorer.
Dessutom har han också full sjukvård i Sverige. Som alla som bor i Sverige har.
EU-kortet utfärdas av Sverige till svensk pensionär som bor i Spanien.
EU-kortet skall därför inte användas i Sverige. Inte heller i Spanien.



Gunnar
2017-12-05 18:03:55
Hej Gunnar,
Tackar så mycket för informationen!!!.
Ángel
Ángel
2017-12-07 17:37:53
Om du vistas mindre än 180 dagar per år i Spanien så gäller dessa regler för EU-kort "Resa utomlands". Läs på
Forsakringskassan.se
https://www.forsakringskassan.se
Leif
2017-12-07 17:42:28
Du kan få ett särskilt pensionärsintyg från Försäkringskassan. Det gör att du kan köpa läkemedel till ett reducerat pris i samband med nödvändig vård. Beställ intyget från Försäkringskassan genom att ringa 0771-524 524 eller mejla kundcenter@forsakringskassan.se.
Leif
2017-12-08 08:25:35
Hej Leif,
Tackar så mycket för informationen!!!.
Ángel

Ángel
2017-12-09 09:37:18
Hej! är resident i Spanien och pensionär men,vad gäller EU-kortet så kräver "min" vårdcentral i Sverige att jag visar upp det vid besök. Vad är rätt eller fel, undrar.....

Bengt A
Bengt A
2017-12-09 12:42:46
Bengt A,
svar hittar du på
https://www.forsakringskassan.se
Där står bl. a.
”När ditt intyg om registrering för hälso- och sjukvård är godkänt skickar vi ett svenskt EU-kort till dig. EU-kortet använder du för att få nödvändig vård när du reser i EU/EES-länder eller i Schweiz. EU-kortet ska inte användas när du behöver vård i det land som du flyttat till eller i Sverige.”

Men som vanligt är kunskapen om detta bristfällig hos många. Det viktiga är att du har med intyget från Försäkringskassan som visar att du har rätt till vård i Sverige som alla bosatta i Sverige har.
Gunnar

2020-12-17 10:15:24
Hej
Ang blå EU-kort. Jag har arbetat här i Spanien, har SIP-kort. Numera är jag pensionär och får pensionen från Sverige. När jag pratade med FK i Sverige sa de att jag skulle fylla i ansökan, när jag fått beslutet från FK ska jag gå till Spaniens motsvariget och lämna in detta beslut som de sedan ska skicka till Sverige för att Sverige i sin tur ska skicka det blå EU-kortet till mig här i Spanien. Jag blir lite förvirrad när jag läser att det blå kortet behöver jag inte visa i Sverige... Jag var tvungen att söka akut sjukvård i Sverige för ett år sedan, hade då inget EU-kort däremot mitt SIP-kort, det besöket kostade mig 3500 kr. Har idag pratat med FK i Sverige igen men blir bara mer förvirrad, är det någon som kan bena ut vad som faktiskt gäller, tack på förhand

Pia

2020-12-17 10:29:34
Pia,
jag har i flera kommentarer i den här tråden svarat på mycket av vad som gäller pensionär, inte bara svensk, som har pension från Sverige.
Bl.a. gäller att du får EU-kortet från Sverige. Du begär ett intyg från svenska Försäkringskassan som visar att du har rätt till sjukvård i Sverige på samma villkor som de som bor i landet.
EU-kortet skall inte användas i Sverige. Om någon frågar efter det beror det på okunnighet. Inte heller i Spanien skall det användas.
Gunnar

2020-12-17 11:07:08
Tack Gunnar, snabb och saklig som vanligt.
Pia

2021-08-23 16:39:11
Jag citerar signaturen GUNNAR;
"EU-kortet skall inte användas i Sverige. Om någon frågar efter det beror det på okunnighet. Inte heller i Spanien skall det användas."
Min fråga: När och var skall det då användas?
Claes

2021-08-23 16:48:50
Claes,
om du reser i andra länder inom EU/EES.
Alltså inte Spanien eller Sverige. Till exempel om du kör bil till Sverige.
Gunnar

2021-08-23 16:59:49
Jag citerar signaturen GUNNAR;
"EU-kortet skall inte användas i Sverige. Om någon frågar efter det beror det på okunnighet. Inte heller i Spanien skall det användas."
Min fråga: När och var skall det då användas?
Vad använder jag i Spanien som turist?
Claes

2021-08-23 17:02:29
Claes,
som turist använder du ditt eu-kort om du inte har ett tillfälligt SIP-kort.
Gunnar

2021-08-24 07:42:45
TACK!
Claes

2021-10-11 15:56:35
hej
jag fick en akut skada utanför Malaga, togs då till en privat akut klinik med hjälp av okända pers. Hur kunde jag gjort för att komma till en klinik som erkänner EU-kortet. Finns det någon förteckning av akutkliniker som godkänner EU-kortet
tacksam för svar.
Theresa

2021-10-11 17:47:37
Theresa,
i en svår situation kan det inte vara lätt att meddela vart du skall transporteras. Från EU information finns följande
”Om du inte har något EU-kort eller om du inte kan använda det (till exempel på ett privatsjukhus som inte omfattas av EU-kortet) måste du eventuellt själv betala för vården. Sedan kan du ansöka om ersättning från din försäkringskassa när du kommer hem. Det gäller både offentliga och privata vårdgivare. Men villkoren är olika:
Du får bara ersättning för vård du har rätt till också i hemlandet.
Du får bara ersättning till den nivå som gäller i ditt hemland, vilket kan vara mindre än vad du fick betala för vården.”
https://europa.eu
Gunnar

2021-10-11 20:03:20
Tack
Theresa

2021-10-14 07:50:51
Hur kan det komma sig att de som inte är residenta kan få mer än akut vård? Hör de som endast har padron, bor här mer än tio mån får även icke akut vård.
Inger

2021-10-14 08:19:08
Inger,
om man bor olagligt i Spanien, alltså 183 dagar eller längre per år utan att vara skriven, fungerar det om ingen upptäcker det.
Att Svenska Försäkringskassan medverkar till att många bor här olagligt kan man tycka vad man vill om. Helt klart är det att bryta mot spansk lag om man bor mer än halva året utan att vara skriven och anmäld utflyttad från Sverige.
Men som vi alla vet är det många av våra landsmän som struntar i detta.
Gunnar

2021-10-14 10:41:59
Inger,
om man bor olagligt i Spanien, alltså 183 dagar eller längre per år utan att vara skriven, fungerar det om ingen upptäcker det.
Att Svenska Försäkringskassan medverkar till att många bor här olagligt kan man tycka vad man vill om. Helt klart är det att bryta mot spansk lag om man bor mer än halva året utan att vara skriven och anmäld utflyttad från Sverige.
Men som vi alla vet är det många av våra landsmän som struntar i detta.
Gunnar

2021-10-14 13:20:07
Det jag menar också är hur spansk sjukvård kan gå med på att ge "all" sjukvård till en som bara har ett tillfälligt SIP-kort. Dessa är ju turister.
Inger

2021-10-14 13:34:24
Inger,
de får inte ”full” sjukvård. Om det visar sig att de behöver specialistvård blir de som regel hänvisade till hemlandet.
Gunnar

2021-10-14 14:55:45
Tyvärr förekommer det icke nödvändig vård här. På fråga sägs det att det räcker med padron och att förnya sitt tillfälliga SIP-kort emellanåt.
Inger

2022-09-27 10:58:42
Jag har en fråga? Fick operera mej i Sverige är pensionär där. Operationen ägde rum den 30/8 Spanien fick mitt S1 från försäkringskassan den 2/9 så jag hamnade " mellan stolarna" kan man söka. Jag måste betala 50 tusen . Vem ska stå för min kostnad? Är det Sverige eller Spanien och vad ska jag göra för att få tillbaka mina pengar? Jag är resident i Spanien nu.
Gerd

2022-09-27 13:00:40
Svar till Gerd. Kontakta Försäkringskassan i Sverige så att du får rätt besked.

S1 blanketten innebär att Sverige betalar ett standardbelopp för dig årligen, oberoende av hur stora kostnaderna för vård är för dig när du är resident i Spanien. Men i och med att du inte hade fått detta intyg då operationen gjordes så borde det vara Sverige som ska ersätta dig i efterhand.
RM

2022-09-27 13:15:22
Gerd,
som utflyttad pensionär med pension från Sverige har du rätt till full sjukvård i Sverige. Kontakta Försäkringskassan om ditt problem.

Gunnar